måndag 2 november 2009

På tidningstjänst är det snabba ryck.

November månad, en vintermånad med vårtema. Inledningsvis i alla fall. Vi får se om det tar sig.

Visst är det väl tråkigt att jag rapporterar om vädret? Inte sånt man trodde en 19-åring skulle prata om. Tyvärr blir mitt största intresse lidande av dåligt väder, och för dagen är både Boels och Jäntas träning näst intill obefintlig. För vad kan man göra? Den ena är helt utan skor och klarar sig rätt bra, men vi är förvisade upp till berget, och inte ens där är det särskilt bra fäste. Just av den anledningen går det inte heller med Boel, som trots att hon har broddar och sulor fram inte riktigt har fäste så att man vågar träna på ordentligt.
Det är något jag lärt mig efter att ha slängt mig in i travvärlden; se till att hästarna har ordentligt med fäste, framför allt bak. Biter det inte nog bra för bakfötterna så sliter det på framknäna, och de problemen vill man ju helst inte ha.

Nu på söndag åker Baron tillbaka till Per Gustafsson för vinterträning inför 4-årssäsongen. Då får han bästa förutsättningarna för att lyckas, och går det riktigt bra vågar man kanske hoppas på en hingstpremieringen till hösten!
Furir fortsätter också att träna på nere i Byske, och matchas vidare mot Dubbelcupen, vad jag har förstått.
Det dök upp ett 3-åringslopp till slut... Nere på Bergsåker. Vilket ju naturligtvis känns som överkurs när det gäller en debut. 6½ timma enkelväg, och det mitt i december. Å andra sidan skulle visst Furir starta då, så det finns faktiskt en morot i spektaklet.
Nåja, vi får se hur det blir för Boels del. Som sagt kändes en resa ner till Sundsvall lite överdrivet ambitöst, och nu när träningsmöjligheterna försvann är det inte säkert att hon ens känns klar för lopp.

Idag har Hanne och jag "jobbat" tillsammans. Först morgonfodrade vi hästarna uppe i Ytterberg, släppte ut de och trampade runt i f.d. sommarhagen efter Kerstins framsko, utan resultat. Jag spikade lite på en hage, men mer än så blev det inte då. Efter att vi duschat blev det en tur till banken. Skulle tro att Hanne tyckte det var långtråkigt att vänta, men inte ett klagomål och när jag sedan ville förbi frisören och Konsum hördes inte heller ett pip.
Det måste vara något med min moderliga aura...?

Fick just ett samtal från Tidningstjänst. Nina var snäll och tipsade om ett vikariat så jag skickade in en ansökan i söndags, och redan idag fick jag alltså svar. Det var mitt om jag ville ha det och jag skulle visst få börja med inskolningen redan imorgon om jag ville och det gick för sig. Sedan räcker det 6 månader, alternativt fram till sommaren. 2-3 timmars morgoncykling 6 dagar i veckan kan inte skada, om än det säkert kommer att kännas slitigt vissa perioder... ;)

Så... Vad har jag då att se fram emot... Arbetsplatsträff på Posten imorgon, jobb fredag, en Skellefteåtur på söndag för att lämna av Baron, klippning nästa tisdag och så kanske morgonsvängar med cykeln. Och naturligtvis samvaron med hästarna. Varje dag. (:

1 kommentar:

Nina sa...

Jättekul med jobbet!!!! Är dock inte avundsjuk på de väldigt tidigare morgontimmarna :)
Ska ni lämna bort Baron igen? Eller är det nån tävligt?