söndag 29 november 2009

Framgången och segersviterna håller i sig.

Vi tar alla nyheter i storleksordning, va?

1. Furre tog sin tredje raka seger i fredags på Umåker, i samma överlägsna stil som de tidigare gångerna. 29,7 blev segertiden efter ett sistavarv i tredjespår. Ingen ryckt huva och med en löpstil som konkurrenterna kunde vara avundsjuka på.
Visst nämnde jag att Per tror på V75 nästa år för hans del? ;)

2. Bodbäcksjarl tog en seger nere i Örebro igår, vann med en galopp på tiden 28,7. Jag försökte se loppet på Liven, men rutan var till större delen vit, eftersom dimman låg så tät. Knäpptyst i högtalarna var det också, för referenten såg ju inte heller ett skit. Så kan det vara ibland!

3. Kyla! Det brukar inte vara något jag är glad över, men efter att ha stått ut med slask och velande väder i en månad tillbaka är det en omöjlighet att inte känna lättnad över den sänkta temperaturen. I söndags tror jag vi var nere på -14 (vilket jag iofs tyckte var för kallt, men det höll ju inte i sig)

4. Nyhet och nyhet... Tänkte mig mer en rapport ifrån lördagen.
Eftermiddagen började bra då Boel gick ett klart godkänt jobb i vagn, jag avslutade med en liten sväng ner till 1:a vändplanen i berget, där L-G (grannen) plogat. Vägen kan nog bli riktigt bra där i vinter!
Därefter ägnade jag mig åt Jänta, som jag tog mig ner i berget med, trots en något halkig väg i byn. Det var en sådan där kväll som man inte glömmer i första hand. Nästan fullmåne, stjärnklart och tack vare just månen, rätt ljust ute. Relativt milt väder, och en lugn och harmonisk Snurr. Jag skulle rida en mindre sväng, men i slutändan blev det hela vägen upp till kalhygget i berget, vilket är ungefär 7,5 km.
Jag fick en smått fantastisk känsla när vi kom galopperande uppför sista backen innan vi vände om hemåt. Andlöst kanske är rätt ord? Otroligt vackert ute och en häst som ville vara samspelt. Bättre kan det inte bli!

Det enda som störde min underbara upplevelse var telefonen.
Jag är ingen mobilälskare, det anar nog de flesta som har med mig att göra. Jag försöker vara tillgänglig större delen av dygnet, men det händer ofta att jag missar samtal eller sms. Mobilen är ingen vän till mig, snarare en plågoande. Att prata i telefon är slöseri med tid om man inte har något viktigt att säga och det är jobbigt både i fingrar och huvud att skriva sms.
Kruxet med min hobby är att mobilen måste följa med, OM det faktiskt skulle hända en olycka. Då vill man inte sitta fast mitt ute i skogen med en häst som försvinner åt något håll med dinglande tyglar/tömmar.
Just i lördags fick jag samtal dels från en Plaskis-förälder, dels från en desperat Isabelle som ville ha med mig till Arvidsjaur senare på kvällen. Den sistnämndas samtal vägrade jag svara på, faktum är att jag knappade in mobilen på ljudlöst läge till slut.

Det blev en tur till Arvidsjaur ändå, när jag egentligen borde ha stannat hemma och myst över hur bra allt gått under dagen. Men det är lätt att vara efterklok.
Turen till Arvidsjaur höll på att bli en katastrof. När vi anlände till Laponia (efter ett besök i en lägenhet, på Capsicum och en del ätande på Statoil) var det tomt på övervåningen, så när på några äldre människor (definitionen på äldre är lite oklar) som vågat sig upp från nedre våningen, där det hölls någon slags firmafest? Kanske? Pardans och äldre människor var det i alla fall.
Det var pinsamt, obehagligt och fruktansvärt. Lyckligtvis fylldes lokalen sedan upp med folk, och av den yngre sorten dessutom, men de 20 minutrarna vi satt och gapade över bristen på folk, och åldern på folket som faktiskt var där, var tillräckligt för att förstöra en del av stämningen.

Vi började med att äta på Statoil och avslutade kvällen med att äta på Sibylla. Jag tror att maten var det enda som räddade den lördagkvällen.

Jag har slutat försöka sova igen lite tid efter att ha delat tidningen på morgonen. Jag har aldrig varit någon talangfull sjusovare och jag börjar gilla den här dygnsrytmen där jag vanligtvis är i säng vid 9-tiden och sedan har hela förmiddagen följande dag på mig att göra nytta eller onytta.

Idag snöar det, och ingen slasksnö, utan riktig vintersnö. Jag ska försöka njuta av det, springa förbi på bibblan och så blir det naturligtvis stallande på eftermiddagen. Jag måste hitta igen min licensansökan (B-tränare, u know) och så är det nog dags att städa rummet. Eew. Men som allt annat måste det göras.

1 kommentar:

Carina Olofsson sa...

Hej! Väldigt intressant blogg eftersom jag också håller på med trav och ponnytrav =)
Nyss har vi köpt oss ett årsföl efter Skaffer Brunen som vi fick hem i helgen =)
Mvh//Carina