fredag 13 november 2009

Avelsmänniskan i mig har kommit igång igen.

What is up med tidningarna?! Igår saknade jag både Dagens Industri och Land (nånting mer heter den nog, men kommer inte riktigt ihåg), idag fanns inga DN till hands. Det kändes inte alls kul, särskilt när man tänker på att kunderna faktiskt betalat för att få ut sina tidningar.

Igår åkte Eddie ut från Idol. Det vet jag för att det stod på MSN:s förstasida när jag loggade ut från mailen för en stund sedan. "Var det rätt att Eddie åkte ur Idol?", eller nåt sånt, stod det. Och jag kan, trots att jag inte själv ser Idol, svara rätt på frågan. Ja.
Igår kväll fick jag nämligen SMS från Sarah, som förklarade (med utropstecken) att Eddie sjöng Takida på tv:n. Jag missade själva framträdandet, men frågade mig för, och faktiskt, Sarah påstod att till och med hon förstått att Eddie förstört låten. Då måste han ha varit riktigt, riktigt kass...

Och appropå Sarah... Jag tänker länka till något som jag gillade på "So you think you can dance". Det brukar jag inte heller se, så det måste ha varit ödet när jag för en gångs skull slog på TVn och de här kom ut.

Ikväll händer det saker på Borgen (Malåborg). Har jag förstått saken rätt så är det Festbolaget (typ?) som nu lagligt anordnar en fest/party/? där. Och rykten säger att det blir mycket folk som ska dit. Men vad tusan, jag har blivit gammal och grå och för stunden känns det bara jobbigt.
Jag har ju nämligen annat för mig idag. Först och främst ska det stallas, och idag är det inte längre likt den semester jag haft större delen av hösten. Jänta, Boel, Kerstin och Älva ska ut. Jänta ut och ridas en längre sväng, Boel snabbjobbas och Kerstin köras. Älva ska bara ut och gå lite i vagn, för vanans skull.
Efter det så är det V75 på eftermiddagen som gäller. En massa ointressanta varmblodslopp (förstås), undantaget är väl finalen i Gulddivisionen där Commander Crowe startar (den läckre fuxen), och så ett kallblodslopp. Det är Mjölkloppet med 125 000 kr i förstapris som går, och Sveriges egna stjärna Järvsöfaks möter "mina" norrmän Mörtvedt Jerkeld och Tangen Scott. Jan-Olov Persson har naturligtvis ute fler av sina stjärnor, Fakse och Hallsta Lotus. Lomar och Nordgubben kommer till start, liksom Lome Stjernen, som ju gjort kometkarriär de senaste åren.
Jag håller stenhårt på norrmännen, och det skulle vara kul om Tangen Scott kunde få vara med där framme idag. Det är en jättefin häst, tycker jag, och visste ni att han är registrerad som "grå" här i Sverige? Det tyckte jag var lite coolt.

Jag hittade en annons på Hästnet... Och ni ska inte tro att det är för bläsens skull! Må så vara att den fångar blickar, men det finns mer än vad som först möter ögat. Denne herre har nämligen ingen pjåkig stam. På mammans finns Troll Jahn, Sylblessa, Pilmin och Solbergsstjerna. Även på faderns sida finns Solbergsstjerna och Troll Jahn, så här har någon tänkt till, förmodar jag.

Idag blir hingstkåringen på Biri klar. Här finns en länk till bilder på hingstarna, som alltså visades igår. Idag väntar travprov och sedan resultatet. Voje-hingstarna gillade jag, särskilt glad blev jag över att Voje Frigg såg så bra ut (Elding- och Faksenfri). Moe Granar och Tin Tveiten för deras färger och tecken, men även de var ju av trevliga modeller och den förstnämnda har ju en del att leva upp till, han är ju en halvbror till Moe Odin (samma mamma). Fjeldstad Goggen var helt okej, liksom Horgen Tore. Det enda jag egentligen reagerade på var Särpefanten, som verkligen såg ut att stå i nerförsbacke.
Blir spännande att veta resultatet sen (norrmännen är ju lite snabbare än svenskarna på att rapportera sånt)!

Inga kommentarer: