fredag 20 november 2009

Stephanie Meyer är en toka.

Så var det lördag igen.
Idag väntar stallande och sedan en resa till Skellefteå. Vi ska se New Moon på bio och än så länge verkar det lovande.

Jag tänkte för några dagar sedan börja läsa om böckerna, för att uppdatera sig lite innan filmen, men då läste jag i DN om just böckerna. Det var en skribent som funderade över om böckerna egentligen var så bra, eller om deras popularitet faktiskt beror på att de är välskrivna. Jag skummade igenom den delen och sedan kom det... Författaren är, fick jag veta, religiös. Och inte bara lite heller. Det är någon slags högerkyrka i USA hon är med i, och då tänker jag genast på Pingstkyrkan och Livets Ord här i Sverige. Oja, jag fick kalla kårar.
I alla fall så menade personen som skrivit i DN att hon smög med sin tro i första boken, men att det sedan urartade i de resterande 2 i triologin. Whaaat? tänkte jag. Skribenten kopplade det till bland annat aborten, som inte blev av i boken och som enligt hennes tro är absolut förbjudet. Typ? Det var något mer också, men tyvärr sparade jag inte tidningen.
Det var läskigt, för jag har inte tänkt på det alls när jag läst böckerna. Och det gör man ju normalt inte heller. Troligtvis kommer jag nu hamna i gräl med böckerna om jag läser om dem, nu när jag vet...
(Ja, jag vet, lite barnsligt)

Idag ska jag spränga ljudvallen med en av stjärnorna, var det tänkt. Jag hoppas att det blir den svarta, för den bruna ska inte göra sånt. Hon ska bara gå fint i form i alla gångarter och uppträda som den lydiga, välutbildade häst hon kan vara.

Jag håller stenkoll på temperaturen nu, och tänka sig, sedan 4 imorse har den faktiskt sjunkit hela 1,3 grader, till -0,5. Bättre än ingenting! Jag vågar nästan hoppas på minusgrader under dagen oxå...

Igår fick jag mitt Bokus-paket. 2 böcker på engelska och 2 st. skrivna av Torey Hayden. Hayden är, typ, psykolog och skriver böcker om mentalt störda barn. Jätteintressant, men lite obehagligt på vissa ställen, förstås. Förhoppningsvis kan jag lägga undan en timma för just lite läsning idag.

Inga kommentarer: