fredag 30 oktober 2009

Och sedan lite besviken på mig själv.

När jag nu har sett resultatet av dagens 3-åringslopp och startlistan till Solänget på onsdag kan jag inte låta bli att gräma mig över att jag inte vågade anmäla Boel. Hon hade inte kunnat vara med där framme, men skulle nog inte ha haft några problem med att hålla sig i "klumpen". Så varför anmälde jag inte?! Jag vet precis varför (jag tänker inte mata in allt här på bloggen) och det behöver inte vara ett dåligt val i slutändan, det bara känns så just nu.

Nåja, de goda nyheterna är att Furir äntligen fick sin årsseger! Och den var han värd! Furiren är en riktig kämpe och har rätta inställningen, det har ju bara inte fungerat med travet i högre tempon. Nu har den fantastiske Per Gustafsson fått ordning på det, och idag strålade killen (hästen alltså) istället för den icke närvarande solen.
Segertiden blev 28,7 och 25 000 kr trillade in (om man inte räknar med spelet förstås).

Annas Ima galopperade i sista sväng och tappade en pengachans. Trist, tycker jag, men fullt förståeligt om han tröttnade. Det blev nämligen hela 4 omstarter och först på det 5:e försöket kom ekipagen iväg, efter att en häst lämnat banan på ett väldigt oroande sätt. Nummer 9 var alldeles för het mellan öronen och utgick i vild galopp (nåja, ut från själva banan gick det väl lite långsammare). Inte speciellt charmigt, och jag förstår att montén får dåligt rykte när det gång på gång blir omstart och det tycks vara olika ryttare som gör felen.
Å andra sidan får de ju inte lika många träningstillfällen, men då får man väl ta saken i egna händer och försöka träna utanför lopp!

Efter turen till Skelleftetravet idag fick jag snabbgöra stallet för att få in de hungriga hästarna och sedan red jag Boel en sväng. Och nu till en händelse med stort H i Boels utbildningshistoria. Vi galopperade nämligen för första gången idag! Boel tyckte nog att det var rätt konstigt och när hon tyckte att det gick för långt (dvs. när vi galopperade en längre sträcka) så bröt hon helt sonika ner i pass eller trav. Men det gick! Och på slutet galopperade jag från bäcken upp till byavägen, vilket ju är en bit.
Det blir en bra träningsform nu i vinter! :)

Jag älskar Posten, både tjänsten och arbetet. Igår fick jag brev från just Posten och detta innehöll ett nytt kontrakt och ett schema över november månad. Hihi! Jag skulle dessutom få "utbilda mig" en dag, vilket förmodligen innebär att jag antingen får gå in mig på ett nytt distrikt, ett i Malå eller kanske lantbrevbäringens distrikt? Dessutom fick jag bara en måndag, vilket är den jobbigaste dagen. Yeah!

Jag fick en trevlig överraskning när jag kom hem från stallet idag; ett tomt hus!
Tydligen sover pappa och co över i Umeå och kommer inte hem förrän imorgon kväll. Halleluja! Det blir en härlig fredagkväll och lördag med andra ord, och jag ska passa på att njuta av att ha ett helt hus för mig själv. Tyvärr finns det även nackdelar med det, ikväll kom till exempel två utklädda barn förbi och ställde standardfrågan "bus eller godis"... Turligt nog hittade jag chips i skafferiet, och de räknades tydligen som godis. Räddad från Halloween-tricks!

Inga kommentarer: