måndag 9 november 2009

Inget betalt jobb under dagen.

Hemma efter ännu en tur på byn med tidningarna. Jag börjar hitta rytmen nu och det är faktiskt inte så illa att gå upp kl. 4 på morgonen. Det är nog någonting med just den tidpunkten. Typ att de människor vi härstammar ifrån gick upp vid den tiden och jagade. Eller vad de nu gjorde. Poängen var i alla fall att det på något vis faller sig ganska naturligt att gå upp den tiden.

Jag jobbade "dubbelt" förra veckan, både torsdag och fredag, och även igår (måndags alltså). Det kommer att kännas bra i december, men just under de dagarna känner man sig lite sliten. Det blir rätt tidiga kvällar, om vi säger så.

Hästarna hinner jag förstås med ändå. Senast igår var jag ute med både Jänta och Älva. På grund av mitt sadelproblem blev det ett barbackapass på Snurran, med klart godkänt resultat för oss båda! Jänta var, hör och häpna, både tittig och flängig och jag tror faktiskt att jag kategoriserar en del rörelser som kastningar. Charmigt tyckte jag för dagen, men jag minns att för inte så länge sedan var sånt beteende irritationsframkallande hos mig. Tur att Jänta skärpte sig när jag sa till, annars hade vi nog kunnat bli ovänner.
Älva kör jag själv nu, korta bitar, men jag har lagt på en check för att hon inte ska veva för mycket med huvudet och uppmuntras att busa i vagn. Hon är nästan lite för säker, och i och med sin ringa ålder är arbetsmoralen förstås inte befintlig.

Så till min älskade sadel. Jag har inspekterade den närmare och kan konstatera att bossorna ser olika ut. Förhoppningsvis är det stoppningen som börjat protestera och vandra, så jag skickar in den till Umeå för en koll och lite trixande. Och håll tummarna för att det inte är någonting med bommen!
Jag ska passa på att erkänna att jag nästan är lite besviken över att det kanske bara är stoppningen. Jag hade nästan börjat se fram emot en ny sadel, då tänkte jag framför allt på Robert Whittakers T6:a... Och nu börjar de finnas begagnade också (fast jag hade tänkt köpa en ny). Lägger man ihop ett och ett kan man nog anta att det är en fin och trevlig sadel. Den ligger nämligen på Hööks topp 12-lista (popularitet) samtidigt som det är väldigt få som sålts begagnat.

I eftermiddag ska jag förbi hos frisören och klippa mig. Det blir en hel del som ska bort, men gråt inte, jag förblir långhårig ändå, det är jag övertygad om. Jag ska innan det hinna upp till stallet och slå om Boels bakskor. Hon får nu längre broddar med bättre fäste, förhoppningsvis blir det lättare att köra i lite högre tempon då.

Imorgon skickas jag på utbildning i Skellefteå. Yey... *oentusiastisk*
1½ timma i bil direkt efter min cykelsväng och så skulle vi visst inte vara klara förrän halv fem. Vilken plåga! Fast kursen skulle tydligen vara bra, så förhoppningsvis håller jag mig vaken.

Nu lägger jag mig i sängen och låter kroppen vila lite inför den kraftkrävande omskoningen.

Inga kommentarer: