onsdag 2 december 2009

Chefen fick ett väntat samtal imorse.

Dagen har börjat sisådär...
Försov mig rätt ordentligt med 2 timmar, så det blev en stressig morgontur i ljus, för en gångs skull. Jag hade dåligt samvete upp till pannloben, men efter att ha träffat 3 stycken väldigt trevliga människor som menade att det bara var mänskligt och att det inte var hela världen så kändes det lite bättre.
När jag ringde min chef skrattade han bara och sa att han anat det. Jag tror han har suttit och väntat på ett sånt samtal hela min första månad på Tidningstjänst. Nåja, jag klarade mig ju faktiskt riktigt långt innan det gick åt skogen!

Imorgon öppnar Horze sin nya butik i Umeå. Och på söndag gör Järvsöfaks en av sina sista starter i Umeå. Umeå är alltså stället man vill vara på den här veckan. Och jag som aldrig sett Faksen springa, eller varit med på en premiärvecka hos Horze... JA, jag ÄR jättesugen!

Jag har hunnit vara uppe i stallet en snabbis, eftersom att stallägaren så gärna ville köra häst. Jag kände mig frikostig, nu när han inte har någon helt egen häst han kan köra när han vill. Boel och Jänta fick alltså komma ut på jobb igen. De två damerna har gått 3 dagar i rad nu, vilket naturligtvis inte märks alls. Men det blir vila någon dag framöver nu, och sen lite lugnare arbete.
Boel kommer mest troligt gå ner på någon slags grundträning. Jag kompromissade (väldigt bra, om jag får säga det själv), så en dag i veckan får "den andra ägaren" köra ett snabbare jobb med henne, övriga dagar blir det snöpulsning, galoppjobb, löshoppning och dressyrarbete.

Jänta pinnade på bra idag, och jag blir mer och mer förtjust i att ha henne barfota. Visserligen har hon inte ett 100%igt fäste, men det behöver hon å andra sidan inte heller för hon jobbar ju mest i lugnare tempon. Varför det nu lutar mer och mer åt barfota vid nästa skoningstillfälle är effekten det har på hovarna. På bara någon månad har de blivit sååå mycket bättre! Lite ojämna kanter som inte riktigt hunnit växa ihop, men efter en verkning tror jag det kan bli kanon!

"Butta-kriget", som det i medier så fint kallas, går vidare. Det finns åtskilliga artiklar om det här ämnet, googla på Butta, FEI eller liknande så kommer det upp flera sidor med länkar.
Jisses, vad ska man säga? Jag tycker att det är förkastligt och hoppas att det på något vis sätts stopp för dessa galenskaper. Jag har inte ens orkat läsa på ordentligt om ämnet, för jag tror inte att något argument kan ändra min åsikt i det här fallet. Djurens bästa är vårat ansvar, och de ska aldrig behöva lida eller riskera framtida hälsa enbart för våra tävlingsambitioner.
Den här artikeln muntrar upp mig lite grann, här låter det nästan som att beslutet kan komma att tas tillbaka.

Jag har klarat av alla mina simavslutningar även i år och det känns skönt att det är slut nu i början på december. Det känns som att den här månaden kan bli lite hektisk. Julhysterin, som alla känner igen, är ett stort, svart moln på min himmel. Jag är inte fullt säker på vad det där molnet innehåller, men jag vet att det är en hel del otrevliga saker som kommer göra min vardag mer späckad än vad jag planerat.

Det finns en fin dressyrsadel på Tradera, en Hubertus, som jag är grymt sugen på... Vi får se vart priset hamnar till slut.

Det blir ännu en tur till Ytterberg i eftermiddag, jag ska bland annat hämta hem Judith, men skulle tro att jag kanske lägger på ett par lindor på Boel. Utifall att.

Inga kommentarer: