tisdag 12 maj 2009

Nu måste det läsas på om allt möjligt.

Nu har jag varit på utbildningen inför Europaparlamentsvalet. Jag ska stå där som röstmottagare, och idag fick vi alltså en introduktion och lite material att läsa till sig på. Och det lilla materialet som vi fick måste jag läsa ordentligt! Tro inte att valet är något flummigt tillfälle, nej, här ska följas till punkt och pricka. Kontrollera alla kuvert, även förtidsröster och budröster, ett i taget, sortera, kontrollera igen, räkna... Och allt ett i taget. Det kan säkert svida i axlar och nacke efter den dagen.
MEN! Min politiska sida vaknade till liv igen. Jag kom fortfarande ihåg våran fantastiska debatt vi hade på hösten under gymnasiets första år. Våra lärare i samhällskunskap och svenska beslöt sig att lägga ihop lektionerna och göra en egen debatt, där vi fick representera var sitt parti. Och det var något så fruktansvärt kul! Lite förvirrat bitvis då min kära vän och allierade kristdemokrat Sarah Lindh (jag var folkpartist) plötsligt beslöt sig att lämna Alliansen (?) och inte hålla med oss utan köra sitt eget race, men ack vad igång jag blev. På den tiden hade man så aktiva hjärnceller att de nog kunnat anklagas för ADHD.
Hur som helst så ska jag nu sätta mig ner och läsa på, inte bara om hur man ska bete sig som röstmottagare, utan även om själva Europaparlamentet. Min röst ska inte gå till spillo och jag ska se till att rösta på det som, om det nu verkligen någonsin kommer till det, jag får ut mest av i framtiden.

Imorgon är det hovslagare och plugga mer matte som gäller. Och så måste jag knåpa ihop ett tal på engelska. Skola på torsdag med 1 prov, 1 tal och en skrivuppgift på 90 minuter. På fredag gäller sedan en ynka 90 minuterslektion där jag ska skriva ett referat. Inget annat den dagen, fy vad surt det känns. Jag får försöka lägga in min kemilabb där, och kanske göra någon religionsuppgift. Något måste man ju aktivera sig med.

Jag var ute och promenerade med Jänta och Hertig/Major/Turbo/vad-han-nu-ska-heta. Snurran är så pigg som man kan bli. Härliga, pigga öron och glittrande ögon. Fortsätter hon så här är det ju bara att börja rida så smått i hagen, för träna verkar hon ju vilja göra. Lill-killen är en sådan trevlig typ, hoppas att han fortsätter följa så bra som han gjort hittills! Och mysig som få, samtidigt som man kan få passa sig när han vill busa... ;)
Som sagt så får Boel och resten av grisarna nya skor imorgon, det kan nog bli intressant. Får se vad jag riktigt ska hitta på med den svarta råttan, men jag tror nog att det blir en del promenerande med däck den kommande veckan. Utifall att.

Nämnde jag att jag fyndat höbalar? Perfekta som hinder! Först och främst längs rundan bakom stallet, men även som hinderutfyllnad i paddocken. Yes! Nu ska jag bara förbereda en häst som kan hoppa de oxå... ;)

Klockan börjar närma sig 9, och jag har ju faktiskt lovat att jag ska se kvalet till Eurovision med den långa blondinen och sälen. Den ljushåriga fisken skulle visst vara med ikväll, vi får väl se om det blir någon final för Sverige i år... Sarah menar att det är så gott som säkert, för att alla länder i Öst gillar "sån där konstig musik" och att sådana låtar alltid kommer högt upp. Elvira svarade med att det ju bara handlar om kompisröstning.
Jag ställer mig neutral till frågan. Jag bryr mig just inte så mycket. Se mig som en martyr som offrar sig för kompisarna.

1 kommentar:

saaars sa...

men åh, undra vem som hade rätt då när sverige helt plötsligt gick vidare???!