söndag 10 maj 2009

Jag tänker till om dyra hästkrafter.

Wow, år 2009 har verkligen börjat till Åsajervens fördel. Efter 9 starter har han 6 segrar och 3 andraplatser och ca. 850 000 nKr insprunget. Inte dåligt!!! Senaste segern togs idag på Bjerke då han kom i mål före Röste Bo, Mörtvedt Jerkeld, Moe Odin, Fakse och Feseth Lynet. Bland de oplacerade kom bl.a. 3 av "mina" favoriter; Bokli Eld, Moe Brage och Tangen Scott.
Åsajerven verkar hur som haver ha hittat toppformen, och man får väl hoppas att det håller i sig. Han har ju en intressant stam, med Atom Vinter som morfar och ett möderne som går tillbaka till Stöva. Därifrån kommer ju även Slogum Björn, för de som är intresserade... ;) Tangen Scott är oxå en produkt ur denna linje, liksom Åsaelden, Schuvar, Slogum Jörn, Sleipner Tor... Och många andra intressanta hästar!
Åsajerven har alltså det mesta. Utseendet vet jag dock inte. Har inte sett honom på några nya, fräscha bilder, men som 3åring tycker jag inte han var något fagert exemplar på kallblod. Å andra sidan är det inte lätt att vara 3åring, det är mycket som växer då, och sprang fort, det gjorde han ju redan då.

Efter lite efterspaningar på nätet har jag nya upptäckter (för mig iaf) att rapportera om.
  1. Sambo och Atoma. Dessa två gav tillsammans Ymer, som gav Eldmöy och på senare tid alltså Furre. Atoma fick med en annan hingst Alta, som i sin tur betäcktes med Sambo och lämnade Media, som i sin tur lämnade godkände Eder.
  2. Linsi: född 1983 (alltså 26 år gammal i år) har lämnat 21 avkommor, den senaste förra året efter Röste Bo, i år betäcks hon med Voje Faks Still going strong, gamm-tant!!! Bästa avkommorna är Bork Rigel och Röder, men hon har även en efter Slogum Björn (!): Lin Björn med halva miljonen insprunget.
  3. Fjällsvarten, som varit nere på MRK och tränat några gånger, kommer ur Stall Farms gamla stolinje, från Lill Pella herself. Världen är allt bra liten!
Hastigt och lustigt tog jag Gröna Kortet idag. Bra att ha, utifall jag någon gång i framtiden skulle få för mig att tävla. Man vet aldrig, Jänta eller Furir kanske ska ut nästa sommar. Hur som helst så tog det tid från min pluggar-eftermiddag, så matteboken ligger fortfarande oöppnad, och det kan nog behövas lite disciplin för att öppna den.
Inte blir saken bättre av att jag fastnat i Spindelharpan-träsket igen. Ja, kalla mig löjlig och fjantig, men mitt barnsliga tävlingssinne väcks av detta spel och får mig att gå i taket om jag inte vinner iaf (i snitt) vartannat parti (2färgers, därav de låga kraven). Beroendeframkallande är det oxå, och en hel del av gårdagens kväll spenderades åt att skrika av sig på datorn (för det är ju datorns fel att jag inte vinner).

Furre verkar fräschare i kroppen, sträckningen tycks ha gått ur, så nu blir det kanske Skellefteå på lördag. För Boels del väntar först och främst skoning, sen ska jag försöka fastställa om hon är ofräsch eller inte. Hon har inte ont någonstans och lider inte, men ibland tycker jag hon rör sig lite ojämnt och blir orolig för att hon kanske ska ha ngt otyg i något ben. Å andra sidan är det nog lätt att bli paranoid när hästen går barfota och växer.

En fullt realistisk önskan till födelsedagen: en Ford Mustang Shelby GT från 2008... Eller varför inte en Glass Roof Mustang från 09 (gärna innan övriga marknaden fått tag på den)? Fast jag tar den gärna en dag i förskott, så jag kan göra entré på balen med den.

Inga kommentarer: