fredag 29 maj 2009

NNNNOOOOOOO!

Hur kunde jag?! I min iver att skriva blogg missade jag V65 på Hagmyren! Dumma, dumma mig!
Första kallblodsloppet var ett uttagningslopp till Kallblodsklassikern för 4-åringar.
Vann gjorde norrmannen Farkstrek (?!), men två kom duktige Trolldin på 27,1. Han fick ju avslag från kåringsnämnden i höstas, får se om han kanske kan lyckas bättre i år...
4:e, 5:e och 6:e plats togs av 3 Qvadrigo-avkommor, i ordning: Karelli (sto!), Ivarsqvick och Lapp Qvadrigo. Ivarsqvick visades också i höstas, jag har pratat lite med uppfödaren här på internet och jag håller tummarna för att han får ett bra år! Han var ju för övrigt bäst placerade svensk i Kriteriet 2008.
Jan-Olov Perssons Järvsö Nettan (e.Moe Odin, ue. Järvsöfaks) tog sig en 8:e plats på tiden 29,4 och blev alltså näst bästa sto efter Karelli (som sprang 28,0!! Inte dåligt för ett 4-årssto!).

Andra kallblodsloppet tillhörde Dubbelcupen, men ärligt talat fanns inget av intresse där. Förutom att vinnaren Lannem Jorid, som är efter Lannem Sjur, en rätt oanvänd hingst.

Så till höjdpunkten, som lagts utanför V65!!! WTF!? Vilka kassa planerare.
Vann gjorde Aldermarin (YEY!) på 24,8, med en hals. Enligt travnet ska det ha varit stumma ben på slutet, men whatever, vann gjorde han ju iaf. Sundbo Kravall kom 2:a, Nordgubben 3:a. Moe Tor 4:a och Hallsta Lotus 5:a. Just utanför pengaplatserna kom Wikvinn på tiden 25,1.

Hallsta Lotus, som jag trott så mycket gott om, klarar inte riktigt av eliten. Nu sprang han iofs rätt fort idag, 24,3, men när vann han senast ett lopp? Det var år 2007 på tiden 27,7... Samma sak gäller väl Wikvinn; presterade bra som ung, men vad har hänt med honom den senaste tiden? 2 segrar sedan 2:a platsen i Svenskt Kallblodsderby 2005, ingen av de på några kanontider. Nämnde jag att han dessutom blev rapporterad i derbyt?
Trist att se fina hästar tappa det de hade som unga... Fast jag tänker inte säga vad jag tror det beror på, inte så här offentligt.

Inga kommentarer: