fredag 15 maj 2009

Den bästa rasen EWAH!

Surt att jag inte är stenrik, idag var det trav i Skellefteå, och riktigt intressant oxå med lite monté-tema. 2 montélopp samma kväll, 1 för varmblod och 1 för kallblod. I 5:e loppet startade Anna Fjellners Ima Comet och en 7:e plats blev resultatet. Bamsingen gick dessutom nytt rekord: 15,8 på kort distans. Det är bara att gratulera!
6:e loppet var ett kallblodslopp för duktigare hästar och nu i efterhand är det vad som gör det hela surt. Jag hade jätte, jätte, jättegärna sett det loppet live. Vann gjorde Slettvoll Rambo med 8 längder på tiden 23,1, överlägsen alltså. Sedan kom i följande ordning: Nickel Tabac 24,8, Keik Jo 24,4, Eld Kevin 24,7g och Wikvinn 25,0g. Och bland de icke placerade fanns bl.a. Pave Sterk.
Nåja, det är väl bara att gilla läget. Jag lär väl få fler chanser att se de godkända hingstarna. Förhoppningsvis.

Och appropå godkända hingstar så fick jag hem mängder med material från Sleipner idag. Jag var ju betalande medlem förra året, men fick aldrig några tidningar och inte heller någon ny inbetalning för i år, så jag misstänker att den gode Jan Åberg har ett finger med i spelet. Jag nämnde det nämligen för honom, missnöjd som jag var.
Med i högen kom då alltså 3 nummer av Kallblodstravaren, hingstkatalogen för i år (Sleipners gratisversion alltså), ny inbetalning och lite allmän info om Sleipner. Jag som egentligen hade tänkt skriva lite svenska fann mig själv med näsan i sidor där världens vackraste ras beskrevs i både text och bild. Inte lätt att slita sig från sådant...
Fastnade lite i statistiken, och därifrån kommer en utredning snarast, för där har de ju inga beräkningar på procent...
Annars då? Lite impulsiva åsikter:
  • Åkre Lurifax: fortfarande med vackraste huvudbilden.
  • Briskeby Philip: fin presentation, toppstammad, men vart fasen tog prestationerna vägen?
  • Love: klart charmigaste presentationen, men hovskägget saknas fortfarande.
  • Alm Viktor: !!!
  • Eder: 8 000:- vid levande hingstföl, 4 000:- vid levande stoföl... Feministen inom mig vaknar till liv!
  • Bonäsets Stuteri: klart bästa presentationerna, stora pluspoäng!
Sen måste jag motvilligt nämna att Lome Kongen gick nytt norskt rekord på Forus... Motvilligt eftersom att jag vägrar erkänna att jag möjligtvis var nano-lite orättvis mot honom när stoägaren valde förra våren. Jag gillar inte att ha fel. Å andra sidan har ju Åsajerven visat sig tillhöra toppskiktet, så fel om allt hade jag inte!

Imorgon ska Sara med H leta balklänning i Skellefteå, specialbeställt utprovare å allt. Jag hoppas för hennes skull att hon hittar något, annars häller jag lingonsylt på hennes studentkläder.

Inga kommentarer: