söndag 5 april 2009

Skvallerstund satte igång hjärncellerna.

Jag la impulsivt om Boels träningsplanering idag. Efter 4 intervaller längs raksträckan kändes hon fortfarande pigg, trots att hon flåsade en del, så jag valde att köra 2 st till. Trots att underlaget verkligen inte var det ultimata kändes hon fin, och hon glimmrade till i bitar då hon försökte ta i ordentligt. Det känns att det finns en ännu outnyttjad längd i steget som nog kan visa sig till sommaren då det blir bättre fäste. Jag tror i alla fall att hon just nu letar en ny växel, så därför fick hon gå 2 intervaller till, och så får hon ta det lugnt fram till fredag. Tömkörning och promenader, på sin höjd, så att hon får återhämta sig och jobbet får sätta sig i kroppen.
Den kropp som för övrigt lämnar stora avfall i form av hårtussar just nu. Det är nog det klaraste vårtecknet, att hästarna släpper vinterpälsen dvs. Då gör det ingenting om det snöstormar, jag vet ändå att det är vår!

Jag promenerade förbi Malåkiosken ikväll och ägnade en timma åt skvaller och surr med farbror Julia (hur hon nu kom att heta farbror?). En smaskig detalj var att en av ridskolans nyinköpta B-ponnier tydligen är dräktig! Vilma, om jag kommer ihåg rätt. Den vita. Hon skulle tydligen bara ha dryga 2 veckor kvar. Snacka om brist på flax. Å andra sidan var det väl bättre än att hon skulle ha fölat mitt i vintern, då ridskolan är i full gång. Och appropå föl så berättade Julia även att Jannike gärna ville ha en fölkompis åt sin... Intressant! Fast jag är ju så snål och egoistisk om mitt Snurr, skulle hon stå borta en hel sommar är risken stor att bensinkostnaderna skjuter i höjden för att jag bara mååååste hälsa på henne en gång i veckan. Men vi får väl se.

Sommaren och hagproblemen blev mer verkliga efter det här snacket. Boel ska ju inte gå på bete i år, ev. får hon gå ut på slutet av sommaren på någon snålmark, och det innebär att hon blir utan hagkompisar. Hingstarna är ju uteslutna och Birk ser hon ju som något mindrevärdigt (vilket mångfärgat tok hon nu har fått det ifrån... ;P), så det är samma sak som att ställa henne ensam. Det är inte jordens undergång om hon blir ensam, men det vore lite trist, särskilt då hon behöver hållas vaken och stimulerad.
På Kågedalens stuteri har de en 8-årig valack till salu, tydligen både riden och körd, undra just... Köpa häst går ju inte, men man kanske skulle höra om det gick att låna över sommaren. Jag lär ju dessutom sakna ridhäst, och just nu är jag verkligen taggad på en sån (egentligen en "riktig" ridhäst som jag slapp utbilda, men whatever!), så det vore passande på alla sätt utom det ekonomiska... ;) Och så var det ju det här med platsbristen... *suck* Vart är mina miljoner? Då hade jag byggt ett eget stall! Och fixat alla skogsvägar, byggt ett ridhus, en terrängbana och köpt in det fina fullblodsstoet som jag sett ute på annons. SUCK, igen!

Just ja, fick en kommentar om det, så jag måste berätta att tidsangivelserna INTE stämmer. Det går visst att ändra när man lägger upp inlägget, men jag har struntat i det hittills. Bara så att det inte verkar som att jag sitter uppe till 3 på nätterna och skriver i blogggen... ;)

Nej, nu laddas här för matteprov och kemiredovisning!

Inga kommentarer: