fredag 3 april 2009

Jag ska fynda tågbiljetter!

Så där ja, då var mars månad avklarad! Här har hänt en massa sen sist, och det är väl bara att rapportera.

Furir har varit nere på snabbjobb, och såg ärligt talat fantastisk ut. Håller han sig bara fräsch kan starten den 25 april bli riktigt intressant! Ett 5-åringslopp på Umåker som ingår i en hel serie som körs under året. Självklart blir det tufft motstånd, men det kanske är så dags nu... Om han fortsätter utvecklas så här är det ju bara bra.

Boel har jag börjat köra heat-jobb med. Underlaget är så där, så vi håller oss över 2-minutersstrecket i 4 intervaller över 500 m, där två av de körs i lugnare tempo. Jag har testat köra med remselen (eftersom lokselen ger skav), och lagt på lättare boots fram, och jag funderar på om det faktiskt fungerar bättre.
Hennes senaste jobb var i onsdags, då körde jag med sällskap av Arne och Baron, och då gick ingenting som det skulle. Jag hade lagt på henne lokselen och struntat i bootsen, och visst, nog stämde travet bitvis, men för det mesta flög ben och kroppsdelar åt andra håll och hon försökte ständigt svara ut Baron med galopp. Frågan är bara om det är balansen som är fel (lokselen tynger ner framdelen till skillnad från remselen), eller om hon helt enkelt är för ovan vid sällskap och blir alltför laddad för att kunna koncentrera sig...
Nåja. Jag ska fortsätta tömköra henne en del på volt (om underlaget tillåter) så att hon mjuknar i bokpartiet och sidorna, och så ska hon få jobba i intervaller på söndag, med remsele och boots.

Från ett ämne till ett annat... Balklänningen är inköpt! Det blev en blyertsgrå, knälång sak i riktigt "baltyg" som jag dessutom redan har matchande skor till. Skönt att det är bortgjort, nu ska det bara hittas någonting vitt till själva examensdagen. Att gå ut 3:an är verkligen oekonomiskt... Studentmössan har vi också fått, men det är väl inget större att hurra över. Min var helt korrekt, men en klasskompis fick fel brodyr på skolan och jag har hört rykten om att betydligt värre misstag har begåtts. Lite lätt irriterad blir man ju när man lagt ut 600:- på den, då vill man inte att något ska vara fel.

Skolan är stenhård just nu. Jag har prov fredag, måndag, tisdag och sedan ett högtidstal på onsdagen. Till det har vi en redovisning på kemin på måndag och så ska vi skriva klart en engelskauppgift på lektionen på tisdag. Efter påsklovet blir det lite lugnare, då många kurser börjar ta slut, men nog har lärarna lyckats klämma in prov och tal och redovisningar då också.
Trots det här späckade schemat måste jag erkänna att jag är på topp just nu. Jag trodde att jag skulle falla ur när det blev för mycket att göra, men inte då. Jag har lättare att koncentrera mig och känner mig mycket mer motiverad.

En orsak till min plötsliga motivation kan vara att jag börjat lägga till utbildningar i min lista på studera.nu. Efter att jag fått min kod lyckades samla på mig 20 olika program och kurser redan första kvällen. Shoppinglistan är rensad nu, men jag misstänker att den kommer att skickas in med maxantal sökningar (som alltså är 20 st.). Det fanns, förutom en hel del program, även en mängd intressanta kurser, och många av dessa kunde läsas på distans, så hjärnan går på högvarv just nu... Finns mycket roligt man skulle kunna göra i framtiden.

Jag har tittat på tågpriser ner till Stockholm och om jag skulle boka en resa ner på lördag kväll/natt, så att jag alltså bara är där under Elitloppsdagen så skulle nerresan gå på 95 spänn, vare sig jag tar 1:a eller 2:a klass! Prisvärt!!! Hemresan samma dag kan fås för 330:-, så nu känns det som att det är dags att boka. Jag ska prata lite med mamman och Judith, man hade kanske kunnat åka vidare ner till Skåne, men då måste jag åka ner tidigare under veckan.
Tagga Elitloppet!!!

Nu ska jag sätta mig och läsa igenom biologin en sista gång innan jag ska göra prov kl. 14. Något nyttigt ska man ju göra även om det är fredag.

1 kommentar:

Nina sa...

roligt att läsa dina bloggar, då du skriver så att man kan se händelserna precis framför sig.
Men när sover du igentligen? Detta inlägg var skrivet 02...nånting..?