tisdag 28 april 2009

Inte knipa mer, Snurran!

Inatt smäller det! Jänta var tung och trött ikväll, och så droppade det vit mjölk från juvret. Fast helt utslagen är hon inte. När jag tog ut henne i stallgången för lite borstning (som hon för övrigt plötsligt uppskattar, förr var det ju bara trams) hann jag knappt blinka när hon högg efter Birk. Hörde bara hur han hoppade till och sen var allt normalt igen. Hon är snabb som en orm, kejsarinnan i stallet... Synd att hon inte är lika snabb på att pressa ut sina bebisar.

Tyvärr har veckan i övrigt inte varit någon höjdare. I söndags skedde en bilolycka vid Lillholmträsk, en 17-årig tjej dog senare under natten, föraren skadades redigt svårt och de andra två passagerarna kom inte undan oskadda de heller. Dessutom hörde jag att en klasskompis blivit blindtarmsopererad? Även om det inte är på samma nivå som det förstnämnda så är det ju trist. Det blev en svart måndag.

Våren är här nu, luften stinker av den, och ikväll när jag körde upp till stallet låg sommarljuset över Malån (även om den var vit). Det känns verkligen som man vaknat till liv igen! (Om det inte varit för att jag sovit dåligt och väntat på samtal om Jäntas fölning de senaste nätterna förstås) Nu är det bara någon månad kvar till den underbara sommaren, som förhoppningsvis blir bra i år. Jag vill ha pengar (alltså jobb), hästar, fotograferingstillfällen, mer hästar, midnattstrav, PDOL, hästar, sol och bad, hästar, hästar, hästar... :)

Mitt 10-minuterstal har fått handla om intelligens. IQ och EQ. Och nog har jag lärt mig en hel del om dessa under efterforskningarna. IQ blev plötsligt ett så mycket vagare begrepp medan EQ tog form framför mina intresserade ögon. Fast jag måste erkänna att EQ ändå gjorde mig lite besviken. Det finns inga egentligen tester eller skalor, bara en trappa med mål för varje steg, och kraven för varje steg var inte alls så hårda som jag trodde de skulle vara... 2 rediga texter finns på engelskans Wikipedia (oj, vad Jörgen skulle ha skällt ut mig om han vetat det här), tyvärr blev de lite väl matiga när proven i Kemi och Fysik ligger bakom hörnet. Man får prioritera om ibland.

Har fått se bilder på den mycket läckre Rapp Best nu. Nina besökte ju honom i Lövånger i söndags och tog med sig bildbevis hem (och ut på bilddagboken). Huvva, så snygg! Nina pratade dessutom med Kajsa Frick, som kört honom mkt i lopp, och hon sa att hästen hade väldigt lätt för sig. Stor i gången skulle han visst också vara? Han hade väl en halvdålig moral, men Frick trodde det berodde på att han blivit för hårt tagen som ung. Värt att ha i bakhuvudet!

Nu blir det sängen, sedan, förhoppningsvis, en biltur inatt och så skola imorgon. Hårda bud!

Inga kommentarer: