tisdag 14 april 2009

"Fredag den 13:e"-vibbar.

Det blev en adrenalinladdad dag idag.
Boel, den kloka och skötsamma, bockade i vagnen, fick ena benet över skakeln och spektaklet slutade i ett surdike som vi sedan var tvungna att gräva oss upp ur. Trasig sele, sned vagn men hästen kom undan med endast ett skinflått område på insidan låret. Tur det, får man väl säga. Jag har som hästägare redan hunnit göra min plikt och oroat mig för brutna ben, djupa broddsår och sträckningar uppe i korset. Hittills finns inga tecken på att något sådant har hänt, det är bara att hålla tummarna så att det förblir så.
Dagens erfarenhet är alltså: var uppmärksam när man kör en unghäst tillsammans med andra på en vårig väg i vårigt väder. Tur att man slapp undan med blotta förskräckelsen.

Furir var sedan inne på snabbjobb i Skellefteå, och inte gjorde det dagen mkt bättre. Grabben sprang mest och sökte, fick nog inte riktigt plats med alla ben. Det testades en del ändringar och det funderades på vad som kunde vara fel och i slutändan vet jag faktiskt inte om vi kom fram till någon säker lösning. Det är inte lätt, det här med balansering och skoning och allt vad som nu ska fixas när det kommer till trav.
Fart finns det dock i Furiren, det har vi sett. Trots att ingenting funkade gick det fasligt fort vissa bitar.

Under snabbjobbet ringde Janne Norberg Arne och frågade om Ninas 1-åring, alltså Sör Elias, som är efter hans hingst Troll Kevin (väldigt flott hingst!). Han var köpasugen, men inte bara på en Troll Kevin-avkomma, nej, han erbjöd sig även köpa Furre och sa att den hästen kan nog flyga rätt fort. Eller något liknande. Mitt minne är inte vad det brukade vara.
Smickrande var det iaf!

Igår såg jag "Män som hatar kvinnor" med mina kära vänner Isabelle och Sarah. En Skellefteå-tur då också. Jag måste säga att de har gjort den riktigt bra. Jag har ju läst boken, som är rätt fantastisk, och var riktigt taggad inför att se filmen. Och tänka sig, för en gångs skull slipper man bli besviken. De hade gjort en väldigt smidig övergång från bok till film. Boken är naturligtvis bättre, så är det ju i 99% av fallen, men filmen var bra, den med.

Tillbaka till kallblod. Läste just på Iselin Sundbergs blogg om V75-statistik i Norge... Och titta här. Atom Vinter som morfar är riktigt hett blod (bl.a. Åsajerven, Tangen Scott och Rapp Best). Söner till Atom Vinter är bl.a. våran gullgris Slogum Björn, Gam Vinter, fuxige Prins Vinter och Sarpen, hela högen miljonärer.

Halva påsklovet är borta nu, insåg jag idag. Tror jag ska sätta mig med lite skolarbete imorgon, om man får en del bortgjort nu slipper man stressa nästa vecka.

Inga kommentarer: