lördag 5 december 2009

Jag gör reklam för SVT 2...

Sharing is caring, som det sägs.
Därför lämnar jag först och främst ut en länk på en gullig kattunge. Personligen får jag minnen av våran gamla (och enda) katt Pelle, kan tänka mig att det var så där han såg ut när jag drog honom i svansen... Jag var ung och dum på den tiden.

Sedan ska jag få rapportera att ikväll är det haj-tema på 2:an! Haj-tema som i 2 eller 3 dokumentärer som sedan följs av Hajen. Ja, den första, riktiga Hajen-filmen. Jag kommer att sitta bänkad större delen av kvällen. Framför SVT2. Det trodde jag inte skulle hända under min livstid, inte på en lördagkväll, men där hade jag uppenbarligen fel. Livet har fortfarande kvar överraskningar för min del.
Jag har börjat utforma en förklaring i tanken, att sätta sig framför kanalen med alla nyhetssändningar, kulturprogram och vuxenprogram en lördagkväll, det borde faktiskt ge tredubbla vuxenpoäng, men jag skulle nog känna mig oärlig om jag sa det rakt ut. För problemet är ju att inte ens vuxna gör ju det jag har tänkt göra. Nej, vi pratar nog snarare om pensionärspoäng, och såna vet jag inte om jag vill ha. Jag, som aldrig har tänkt pensionera mig från något (mest för att jag kommer att vara ekonomiskt oberoende och aldrig behöva jobba), har ju ingen nytta av pensionärspoäng.

Det är väl för tur att man inte behöver rapportera på Facebook vad man gör en lördagkväll, annars hade jag väl blivit tvungen att rodna när jag kör posten på måndag. Jag misstänker dock att jag inte är den enda 19-åringen som bestämt sig för att lära sig mer om hajar, men jag nämner inga namn... H*n vill säkert vara anonym i den här typen av samhälle.

På hästfronten har det sett lugnt ut idag. Jag följde Magda och Kerstin ut på en tur, Boel fick bära, men den nämnda 2benta hade redan gjort stallet och skulle dessutom ta in på eftermiddagen. Jänta fick vila efter gårdagens pulsande, så det var bara att sätta sig bakom ratten och köra hem igen efter ridturen. Jag har en kvällsfodring ikväll (helst innan dokumentärerna om hajarna), men det är ju just inte mycket arbete i det. Semester på heltid, känns det som.
Nu är det dags för både veterinär (vaccinering) och hovslagare igen, och om det inte snöar och blir fantastiskt pulsarväder så börjar det dra ihop sig till en vilarperiod. Det lutar än mer åt det hållet eftersom att samtliga hästar i stallet verkar vara på ett rätt buttert humör. Det är som att något okänt virus slagit sig ner i deras kroppar för att driva humöret i botten och öronen tillbaka på nacken. Till och med Boel och Kerstin testade att bita åt varandra under ridpasset idag. Väldigt underligt!

Jag har lovat bort mig till ett julbord ikväll (urk), vilket jag naturligtvis ångrar nu. Julbord i början på december: nej. Nej till julbord över huvud taget! Varför ska vi på allvar testa gränserna för magsäckens väggar och som följd av det gå upp flera kilon (okej, lätt överdrift, men ni förstår poängen)?! Det är plågsamt och knappast nyttigt. Och vad ska tarmfloran säga?
Näe, jag hade mycket hellre stannat hemma och... Ja, inte vet jag, förberett mig på hajarna.

Nina från grannstallet har fått sin ettåring e.Troll Kevin såld och åker ner med honom till Umeå imorgon. Jag följer med och får förhoppningsvis tillfälle att se Järvsöfaks och Nordgubben (sistnämnde har jag sett tävla en gång live, men inte mer) i deras sista sammandrabbande (sista starten för Nordgubben, med Järvsöfaks vet man inte).
Troll Kevinaren, Sör Elias, hamnar först hos Janne Norberg och åker sedan vidare till Jorma Kontio. Där får han garanterat en god chans i livet och det kan inte vara så svårt att sälja då.
Jag kommer inte vara sen att tjata om det exemplet för stallägaren, han skulle behöva göra något liknande med någon av sina.

Sedan är det den hårda vardagen på måndag igen; jobb på både Tidningstjänst och Posten...

Inga kommentarer: