tisdag 22 december 2009

Skoterägarna gillar läget.

-16 och lapphandskar, så såg det ut imorse vid 5-tiden. En timma senare började snön ligga mer horisontellt och då kändes dagen inte lika trevlig längre. Nu sitter jag här och väntar på att snöandet ska börja avta, annars blir det inga intervaller i trav och galopp uppför ängarna idag, och det vore väl synd. (i min värld, Boel blir säkert väldigt nöjd)

Snöovädret, som det beskrivs som, ställer till en hel del problem i övriga landet, medan det i Malå känns rätt lugnt. Här knegar allt och alla på som vanligt. Nästan. Ibland råkar nämligen övriga delar av landet tränga sig på trots att de inte är välkomna. Idag blev jag till exempel uppringd av chefen på Posten som erbjöd mig några timmars jobb idag. Lastbilen hade tydligen gått sönder, och om det beror på snön eller inte har jag ingen aning om, och skulle komma sent till Malå (från Umeå?), därav behovet av extrahjälp vid sorteringen.
Egentligen ska jag väl tacka och bocka för extrajobb, men visst hade det varit skönt att bara stalla och mysa idag, så här dagen före julafton.

Jag har lyckats få tag på ett preliminärt arbetsschema för januari månad, och det ser minst sagt bra ut. En hel del jobb på Posten för min del, plus tidningen som ska köras (cyklas) ut varje morgon. Synd bara att det var just under januari månad, som ju måste vara den värsta månaden för alla hästägare här uppe i norr. Nåja, alla hästägare som inte har ett uppvärmt ridhus dvs. Det är väl nu jag ska tacka min lyckliga stjärna (vad är det egentligen för uttryck?!) över att hingstarna inte är hemma och ska matchas för start. Nu har jag ju faktiskt "bara" de 3 stona...

Noterade för bara en liten stund sen att de nya dressyrstjärnorna Edward Gal och Moorlands Totilas använde sig av Pirates-soundtracket i det program där de fick 90.75%! Det var bara en liten snutt där på slutet, i galoppen, men ändå!
Läste för övrigt en artikel om det här ekipaget (i Hästmagazinet) och där fanns en pytteliten intressant del om överrörligheten hos hingsten (och även Blue Hors Matiné, om ni minns henne), och hur träningen för en sådan häst läggs upp för att de ska hålla i längden. Det ska bli intressant att se om denna svarting håller längre än skimmelstoet. Hon var ju också 9 år då hon hade sin storhetstid... Sedan skadades hon och försvann från banorna.
Och jag ska leta efter litteratur att läsa på om överrörlighet hos hästar.

Mitt live-abonnemang hos ATG har blivit förlängt till januari, och jag har inte klurat ut varför än... En tidig julklapp?
Det passar i alla fall rätt bra, då kan jag se Järvsöfaks sista lopp på liven istället för på TVn. Där visar de ändå inte det man vill se.

Jag ska aktivera mig nu, vore bra om jag hann förbi bibblan en sväng också, innan ev. arbete och stallandet. God Jul i förskott om jag inte dyker upp här imorgon.

2 kommentarer:

Nina sa...

Istället för cykelkrafter, så skulle du väl kunna pröva med "häst"krafter när du ska ut med tidningarna på morgonen. Måste vara mycket roligare :)

Anonym sa...

Men om du ska använda hästkrafter ska du inte låna Kerstin. Du minns väl vad hon gjorde med mina föräldrars post när hon kom lös en eftermiddag? Länsade hela postlådan! XD

// Magda