tisdag 15 december 2009

Jag blir liksom lite aggressiv när jag inte får sova.

Andra dagen på dubbla jobb känns lite tungt, särskilt när jag varit dålig på att sova. Det är inte det att jag inte vill, jag har bara haft svårt för det. Imorgon är sista dagen på Posten innan jag får några dagar ledigt, men det är förstås den värsta prövningen också. Jag såg en hel del tidningar som kom som B-post och så ska Bil och Bostad delas ut (me do not like). Efter att ha försökt få ut allt i tid väntar en arbetsplatsträff och kvällen avslutas med en "personalfest", eller middag på pizzan som det så fint ska bli. Maten ska jag väl vara glad över, men jisses, det blir många aktiva timmar...

Och appropå post... Jag lovade ju att jag skulle återkomma till det här med julkort.
Faktum är att jag kommer att svika min arbetsgivare, så jag får hoppas att han aldrig läser det här. Snälla, gulliga Malåbor, visst kan vi strunta i de minimala små julkorten med diverse krusiduller och kringelikrokar och färger i år? Det finns något som heter mail och Internet i dessa dagar, om man inte vill skicka normalstora julkort som faktiskt går att hantera!
Visst är det underligt att julkort inte går att skicka i hanterbar storlek? Nej, vi ska minska ner dem så de tar minsta möjliga plats. Inte konstigt att det försvinner julkort i Posten när man gör de 5 x 3 cm stora (okej, en lätt överdrift, men inte långt ifrån). Ännu underligare är det att man omöjligt kan texta ut adresserna. Nej, nej, det ska vara vackert skrivet, med så många svängar och krokar som möjligt, och visst kan man väl rita små tomtar och troll bredvid texten också, för att rama in hela spektaklet liksom...

Suck, suck... Nej, jag får nog lov att ta tillbaka allt ovan skrivet. Vi får faktiskt betalt för att sortera och dela ut julkorten, och det kan säkert vara ganska trevligt att se alla olika typer, om man inte har så mycket och möjligtvis får hjälp så att det inte blir så stressigt. Självklart är det ju trevligt att få julkorten också. Jag skulle inte säga nej om någon skickade mig ett eller två!
De enda önskemålen jag har är att julkorten inte krymps ner till något man knappt kan se och att adresserna skrivs ut tydligt (och de får gärna vara korrekta!).

I nästa inlägg (om jag får möjlighet att skriva ett nästa, jag kanske hamnar på pensionärshem efter imorgon) ska jag försöka få upp lite bilder, det var ett tag sen sist...

Just ja, behöver jag tillägga att julklappsshoppingen gör mig näst intill sinnesförvirrad och bidrar till stor del i min något tvära syn på jobb och annat som tar tid i dagsläget? Jag har nämligen kommit till den punkt där det är mycket roligare att ge än att få och vill naturligtvis ge rätt klapp till rätt person, vilket resulterar i en hel del grubblande. Jag skulle ha så mycket mer tid att grubbla om jag inte jobbade, sov, åt, stallade eller stirrade apatiskt i väggen hela tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur många timmar per dag jobbar du? Och hur mycket sover du? Det här att ha två jobb är mycket amerikanst, baksidan av den amerikanska friheten. Förstår du varför det kan vara bra med en fackförening?/Mms

Nina sa...

Jag tillhör den kategorin som skickar julkort med post ( och mail oxo för den delen), mina kort är lite större än normala, så jag kanske slipper ditt onda öga ;)
Sen måste jag påpeka att den givmilda julklapps perioden är jättekul,(håller i sig än för min del). Jättekul att hitta rätta julklapparna till rätt person. Därimot måste jag säga att det är ännu roligare att få julklappar nu, speciellt när det är nåt man riktigt önskat sig men inte kunnat köpa själv, av olika anledningar.
(där finns det en parantes som gör att man kan bli lätt besviken oxo, när klappar är tunna kuvert, med en konstig yta där det plötsligt kan finnas pengar *läs aldrig*!)

Anonym sa...

Så mycket mer personligt att få post via brev än tråkiga mail.