tisdag 4 augusti 2009

Jag fick se Derbyna på tvn istället.

En milstolpe i livet; när man skrivit 200 inlägg i sin blogg. Eller skulle jag ha sparat den till 500? Eller 1000? Det är väl tveksamt om jag någonsin kommer upp i ett sådant antal.
Jag firade det hela i förskott igår med lite bad och bastu ute i Lainejaur.

Först och främst skulle jag vilja uppmärksamma alla läsare (ja, alla ni miljoner) på en kommentar som skrevs till föregående inlägg. Det är alltså en 19-åring som har utsatt mig för passiv press på samma sätt som en 14-åring skulle ha gjort, enda skillnaden är att hon är lite vältaligare. Hon borde starta egen blogg och sluta fiska efter berömmelse hos andra.
Vart är världen på väg egentligen?

Så till hästarna. Derbystoet vanns av Astra R.B., ett stort sto e.Spikeld u.Gittan R.B. som bland annat har lämnat Appella R.B. (296 500:-) och Melvin R.B. (268 900:-). Nytt svenskt rekord blev det på 1.27,9 över 2140 meter, och vinnaren och 2:an Faste Lundi bjöd på en härlig duell över upploppet. Bra för kallblodssporten!
I Kallblodsderbyt blev det också reklam för sporten då norrmännen Bork Odin (mumma!) och Särpefanten duellerade över rakan in till mållinjen. Längsta strået drog Särpefanten, personligen kändes det trist då jag tyckte att Bork Odin var sååå mycket läckrare och betydligt elegantare i travet. Och han har ju presterat synnerligen väl hittills. Fast en 2:a plats i Derbyt är ingenting att klaga på.
I 5-åringsloppet som följde slog Eld Kevin Järvsöviking efter en spurt (har jag utläst av bilderna). Har, som nämnt, sett bilder på spektaklet och faktiskt... Järvsöviking är inte sin pappa upp i dagen, faktum är att han på de flesta bilderna inte alls är speciell på något vis. Eld Kevin har börjat se ut som en riktig kille, och det var väl trevligt att han fick vinna. Att ha en ensam kallblodsstjärna är väl charmigt på sitt sätt, men sporten mår nog bättre av ett flertal i toppen. Förhoppningsvis håller Eld Kevin till äldre åldrar, till skillnad från sin storebror Troll Kevin. Skulle vara bra reklam för den linjen.
(Har jag nämnt att modern till dessa 2 hingstar, Farmesona, är uppfödd i stallet? Världen är liten, med andra ord)

Grei Sol (Aldermarins bästa 3-åring) kom 2:a bakom Sveriges nya kallblodsstjärna Elling och Hallsta Lotus vann ett lopp före Slettvoll Rambo. Jag som trodde den hästen (alltså Hallsta) var slut.

Finvädret håller i sig nu under min lediga vecka. Inte helt dumt, får man lov att säga. Det blir ju mest stallande, men lite promenader och lite läsning får jag oxå in på schemat. Skönt att kunna sitta ute och ha det bra sådana här dagar. Tänk, på 3-4 månader är detta himmelrika begravt under löv eller snö. Usch så deprimerande.

Furiren har åkt på träning hos Per Gustafsson. Ett mycket bra val, tycker jag. Han hade en jättefin anläggning med en bra träningsbana och framför allt verkar människan ytterst vettig. Klämde och kände på Furre innan han släppte ut honom i hagen och hade några idéer om vad som skulle göras innan nästa start.

Boel och Baron åker in till banan nu på onsdag och efter det får vi väl se... Boel ska självklart fortsätta snabbjobbas hemma, men det kan hända att hon får mer ridträning än tidigare, för att variera lite. Och för att hon har känts lite stel på sistone. Inte mycket, men tillräckligt för att jag ska känna det när jag rider. Oroväckande. Men sitter det något i kroppen så lär det komma fram då vi är inne på banan.

Nu börjar mina kompisar flyga sin kos, och jag börjar känna mig ensam och lämnad. Jag vill också börja skolan... Så känner jag fram tills dess jag går in på studera.se och tittar på mitt antagningsbesked och inser varför jag valde bort yrkesinriktade studier. Jag har ingen koll alls på vad jag tänkt bli. Hur kunde det bli så? Jag som hade det så bra planerat i våras. Tänk så tokigt! Tur att man kan ta sig tid och fundera.

1 kommentar:

agdaa sa...

häst hit och häst dit..Jag är släkt med Tommy Gustafsson!! Sug på den du!