tisdag 11 augusti 2009

Fint material i kallblodskriteriet i år!

Så, nu var det dags för Kriteriekvalen.
Derbyt blev ju en norskdominerad historia, förhoppningsvis kan svenskarna vara med i leken den här gången. Inte för att jag tycker illa om norrmännen, snarare tvärtom, men i år finns det fina svenska 3-åringar som rätteligen borde få vara med och tampas om pengarna.

Här på Travronden ligger startlistorna för kvalen uppe, tillsammans med några tips och tankar. Trevligt att se så många anmälda, men trist att intresset inte var lika stort bland stona.
Jag tänkte också svamla av mig lite grann om vad jag tycker och tänker om materialet i år.

Redan i första uttagningen till Storkriteret träffar vi på hästar med rejäla morsor. En halvsyster till Vålsvarten med Lome Kongen som far; Vål Loma. Tävlingsresultaten är väl inte så imponerande, men likaväl. En halvsyster till Qvadrigo finns med i form av Disa som också är fallen efter Lome Kongen. Vilket blod!
Storstjärnan i fältet är dock Eldsiri som kommer ur Solbergsstjernas linje och har Järvsöfaks som far. Det är en norska med snart 200 000 kr på kontot och ett rekord på 30,1 över medeldistans.
I andra uttagningen för ston finns en halvsyster till Horgen Lotta efter Elding; Horgen Bente. Denna madam har liksom Eldsiri gått en 30-tid. Jan-Olov Perssons Edelstjärna, en dotter till Hallsta Lotus, har en mamma som är helsyster med Lykke Gutten. Sist i detta startfält kommer en rolig häst; Påls Erlin, som var med på unghästvisningen i Skellefteå förra hösten! Tänka sig, världen är liten ändå.

I första uttagningen för hingstar och valacker hajjar jag till vid Hulte Åke, som faktiskt är efter Bol Elden! Ingen fantastisk moderstam, men hästen sprang 29,5 i sin andra start, så någon slags talang måste han ju ändå ha.
Sen kommer vi till de 3 stora... Lienpilen e.Moe Odin, Elling e.Elding och Tin Tveiten e.Sjefen, den sistnämnde med över 400 000:- på kontot. Elling är tränad av Håkan Åslund, som även har hand om Lundås Emelie och Slettvoll Rambo, så honom ska vi hålla en tumme för! Elling har dessutom en riktigt bra chans, hans debut gick på snabba 28,4. Nämna bör man kanske också att han är halvbror till Elias, sorgligt nog bortgången, och att han har en halvbror e. H.G.Balder som är till salu.
Med i detta lopp finns även Hovfaksen, lillebror till Faksen J:r, Eldfaksen och Järvsöviking, men hittills har han väl inte riktigt slagit lika bra som sin äldre bror (vikingen).

Med i andra uttagningen finns Voje Spik e. Spikeld, och hör nu; med över 650 000:- insprunget och ett rekord på 27,9. Och just ja, vinnare av Biri Uppfödningslopp...
Motståndare till honom blir bl.a. Klack Odin, halvbror till självaste Järvsöfaks fast med Moe Odin som far. Vet inte om det just kan bli blåblodigare? Fast hittills har han inte visat mycket som han kan sätta upp emot ovan nämnda Voje Spik.

I tredje och sista uttagningsloppet för hingstarna måste jag nämna Can Viktor som är efter Snärt Troll, enbart för att vi har en Snärt Trollare i stallet, vi med. Och lite för att han har en halvbror efter Bol Elden som sprungit in ca. 250 000:-.... ;)
Han möter en herre med ett fräschligt namn; Hann Undan, har jag nog nämnt tidigare någon gång bara för att han har ett så festligt namn!
I B.W.Gulliver finns det trevligt blod. Morfar är Järvsöfaks, mamma är Gullan Fax som sprang in runt 500 000:- under sin karriär och pappa är Lome Kongen.
På slutet av startfältet kommer fler hästar fallna efter s.k. outcross-hingstar. Grei Sol e.Aldermarin som gått snett över 30, Trollflöjten e.Snärt Troll med 150 000:- insprunget och Vitus e.Prins Juventus som också gått ner mot 30. Jag håller tummarna för de, det kan vara kul om det inte bara blir hästar efter Lome Kongen, Moe Odin och Järvsöfaks med i själva finalen.

Ja, efter all efterforskning så är jag helt slut, både psykiskt och emotionellt. Vilka blodslinjer vissa ägare/tränare har att jobba med! Jag får nog be ATG skicka lösenordet mitt (klantskallen har tappat bort det), så att det går att titta på kvalen nu på söndag, de lär ju knappast gå på TV.

1 kommentar:

Nina sa...

Ojoj,jag hinner inte med i tankarna när jag läser om alla hästarna. Kul att du kan så mycket. Ska ta en repris läsning nu!!