onsdag 5 augusti 2009

Jag ordbajsar om mina kära 4benta.

Det är en glad Tove som just kommit tillbaka från Skelleftetravet efter banjobb med Baron och Boel. Ni ska få rapporten, men först måste jag bara klaga lite grann över min morgon...

Jag hade blivit förvarnad att jag kanske skulle bli uppringd på morgonen för lite arbete på förmiddagen. Man kan ju inte säga nej till sånt, ung och dum som man är, trots att det är den lediga veckan. Klockan 8 hade min chef fortfarande inte ringt och jag kände en gigantisk glädje. Med harmoni i själen slängde jag mig i sängen för att arbeta vidare på min sovmorgon.
10 minuter senare ringde mobilen och jag var tvungen att kräla mig upp igen. Sååå jobbigt var det ju inte, det som egentligen tog på var att hoppet fick segra för att sedan krossas efter bara en liten stund. En känslomässig berg-och-dal-bana, rörande rätt patetiska känslor.

Det blev stressigt upp till stallet, men duktig som jag är hade jag förstås lagt fram allt redan igår kväll. Lastningen utan problem (hade väntat mig lite dumheter från Boel, som inte åkt på ett tag), själva resan gick bra borträknat från vissa bitar, då Baron stod och slog i golvet. Ägaren till transporten var inte nöjd.
Inne på banan fick Boel, eller Rultan som hon så passande döptes till, och Baron först gå ett jobb tillsammans. 3 km uppvärmning följt av ett 1620-jobb i 50-tempo (52 över hela distansen) + ytterligare 300 meters körning till på slutet. Boel höll farten hela vägen och såg faktiskt helt okej ut från sidan. Hon ser ut att vara 3 år, har ett rätt stort steg och ibland kan det se lite flackt ut (tycker jag), men med lite mer träning kan det säkert bli bättre och jag kan inte klaga, för i regel var hon väldigt taktmässig. Jag jobbade av henne längs rakbanan och hon kändes inte slut på något sätt, så det mådde mitt självförtroende bättre av.
Baron fick gå in och vila en liten stund för att sedan gå ut på ännu ett 1620s-jobb. Sista varvet gick på ca. 37,5, och när jag såg honom från rakbanan såg han riktigt, riktigt läcker ut. Senare fick jag veta att han travat bra hela vägen och att han haft en puls på 82 när han kom in. Långt ifrån slutkörd, med andra ord.

Till veckan händer det mycket, självklart ska jag ju även jobba...
Imorgon väntar jobb 4 timmar, sedan ett jobb med Kerstin (det kan bli spännande!). På fredag ska Boel få ett snällt snabbjobb och Baron ska ridas. På lördag är det logdans uppe hos Arne och Rut, och även Talludden, dit mina vänner vill, men jag själv är inte jättesugen. På söndag har jag och Boel lovat bort oss till en tur mot Grusgropen och på måndag är det tillbaka till jobbet på heltid igen. Turligt nog slipper jag sommaranpassningen och behöver bara ta ett distrikt, dvs. ungefär halva Malå. På tisdag ska tösa-Boel få ännu ett jobb, på onsdag åker Baron ner till banan igen. Torsdag kommer veterinären för att vaccinera Baron och Jänta och på det slutet av veckan ska även hovis komma. Då blir det travskor för Boels del och skor fram för Jäntas. Lördag åker Kerstin och Boel ner till banan, och då får Boel gå in sig på de nya skorna samt eventuellt agera stoppkloss och lugnande kamrat åt Kerstin, om det nu skulle bli väldigt "hett mellan öronen" (som Anders Stenman sa om en häst).

Jag ska flirta med Magdalena och kolla om hon har ett hackamore över (måste köpa eget...), tror Boel ska få gå bettlöst en vecka, iaf då hon rids; alla tänder sitter inte på rätt plats som det är nu.

Boel misstänker jag är en sådan häst som behöver ridas mellan jobben i vagn. Hon känns så mycket bättra att köra efter att ha ridits och skogsridning + klättring kan säkert hjälpa henne att få kontroll över de stora rörelserna. Jag tror ju helt och fullt på ridträning för travhästar, MEN jag tror att det skiljer sig en hel del i vilken mängd det behövs. Vissa hästar verkar fungera bättre då de får arbeta mer i vagn, andra då de arbetar under ryttare.
Jag var helt inställd på att Boel skulle behöva mycket, mycket arbete i vagn, för jag tyckte att jag klurat ut att det är vad unghästar behöver (klurade jag på efter att ha kikat på Furirs karriär). Idéen om ökad ridträning för Boel har alltså såtts och ska nog testas, om än det fortfarande blir i begränsad mängd (antal dgr/vecka och i antal km/pass) då jag alltjämt har det lite svårt för att hästarna ska ridas för tidigt och för hårt.

Vilket ordbajseri, och bara om hästar! Men sånt tycker jag är tillåtet ibland. ;)
Kan även tillägga att alla kommentarer om hur tråkig den här bloggen är (skrivna av Isabelle eller Sarah) kommer att raderas.

Inga kommentarer: