torsdag 30 juli 2009

En häst (eller flera) och en bok kan pigga upp vardagen.

Mitt 199:e inlägg, så nästa sväng blir det jubileumsfest. Tårta och alkohol för att fira bloggen?

Boel är helt klart under utveckling! Tisdagens snabbjobb blev ett ganska enkelt sådant. En vända längs övre bergavägen som uppvärmning (är det 3-4 km ksk?), sedan snabbt både bort och hem längs "nedre" vägen. Bortåt höll vi ett lagomt tempo för att hon skulle ha tid att gå in sig på det, men fortsatte för en gångs skulle uppför backen. Tidigare har jag ju passat mig för snabbare tempon i backar, pga. hennes krokhas.
Hemåt fick hon däremot dra på mer, och hon må vara smygfet och flåsig men nu vill hon! Öronen framåt och fantastiskt fin i grejorna, och så har hon börjat trava ordentligt, med hela kroppen. Ibland ryckte hon till lite grann, men det kan nog mycket väl bero på underlaget (regn...) och skoningen. Hon är ju lite känslig för det här med längre baktår, då hon redan har ett så pass stort steg. Skoning står alltså på listan, och Arne nämnde att en Skellefteåtur kanske skulle vara lägligt till veckan, så evenutellt får hon gå ett jätte-jätte-jättesnällt banjobb (typ lunka runt några varv och liiiite snabbare kanske 800 meter) och skos om före eller efter det.
Vi får se. Jänta ska ju börja jobba lite mer nu, och hon skulle oxå behöva skor = en hovis skulle vara lämplig att ha i trakterna.

Jobbveckan lider mot sitt slut och nästa vecka har jag ledigt! Tjoooohooo! Lycka på jorden är att få ledighet! Men för att kunna få det måste man å andra sidan jobba oxå... ;) Klura på det ni.

Jag har äntligen fått in en bok i mitt liv igen. Det var ett tag sen jag hade min värsta period av läsning, och efter det falnade det sakta av. I samband med att jag började i Arvidsjaur blev det nästan helt slut på det, pga. tidsbristen.
Jag var förbi på biblioteket för några veckor sen, jag var ju ledig och då skulle jag ju äntligen ha tid. Jag började inte läsa förrän ni. Igår för att vara exakt. En bok som liknar Da Vinci-koden, förutom att den handlar om Shakespeare och ja... Jag ids inte förklara allt (notera norrländskan där), men den är helt okej. Lite för mycket amerikansk vissa bitar, som i en film, men med all historia och särskilt om Shakespeares historia så blir det intressant ändå.
Historia blir nog för övrigt ett ämne jag läser på distans till hösten.

Jag hatar vara skatteindrivare. Eller snarare låneindrivare. Jag känner mig så tjatig och elak när jag hela tiden påminner. Men nu får jag nog ta mig i kragen och bli lite bestämd, pengar är ju trots allt pengar och de kan alltid vara bra att ha.

Min soundtrack-mani har nästan blivit skrämmande. Nu har jag samlat på mig ett x antal, och flera stycken har jag inte ens sett filmerna till. Pirates-triologin har väl de flesta sett, inklusive mig, och trots att den sortens musik egentligen inte riktigt matchar min smak så finns iaf första och tredje filmens soundtrack på mp3n och i bilen. Konstigt hur det kan bli ibland?
Jag tror dock att jag listat ut varför jag är så förtjust i den musiken. För det första gillar jag ju filmerna, för det andra så spelas den musiken på travbanorna när det ska defileras till storloppen. I Boden blev det riktigt läckert när de spelade "den där låten" från Pirates och samtidigt spelade upp speakern under upploppet på stora lopp som deltagarna i Norrbottens Stora Pris vunnit. Riktigt, riktigt mäktigt, och det satte verkligen stämningen på rätt sida om ovalen!
Misstänker som sagt att det är därför jag är så förtjust i den, och ibland händer det att jag ser en liten svart kallblodstravare segerdefilera till den musiken... ;)

Imorgon startar 1) Farmfurir 2) Bodbäcksjarl och 3) Bångsta Gulla (från Nordiska). Det är bara att hålla alla tummar och tår, om det är möjligt att göra det samtidigt som man delar post. Lyckligt nog går Furres lopp på tv, funderar på att faktiskt ta en riktig lunch och se loppet.

V75 på lördag i Skellefteå, sedan kanske bio på kvällen om jag har ork. Vi taggar!

Just ja...
"My experience of horses is that they never throw away a chance to go lame, and that in all respects they are well meaning and unreliable animals. I have also observed that if you refuse a high price for a favorite horse, he will go and lay down somewhere and die."
- Mark Twain

Så nu finns det inga råtthål att smita ut från köpet av Boel. ;P

2 kommentarer:

den vackre sa...

Jag är less på din blogg Tove, allvarligt. Jag kan fira din blogg, om den handlar lite mer om mig. Det enda jag gör när jag "läser" den och äter choklad samtidigt, är att leta efter stora S, eftersom jag vet att ett "arah" eller "ara med H" kommer efter. Jag saknar när jag kunde hitta det oftare. Det kanske verkar själviskt, självupptaget, egoistiskt eller till och med narcissistiskt, och detta stämmer. Till punkt och pricka. Men jag känner att när jag inte hittar något annat att fästa mina undertryckta känslor vid, så är det bästa objektet mig själv. Därför ber jag dig, på mina bara, överviktiga, något bakåtböjda (pga min tyngd), ganska oanvända, största, bästa, leder, även kallade knän (MÅNGA KOMMAN, DET BÄSTA SKILJETECKNET!!!) att du, o du godhjärtade människa med ibland felaktig människosyn på de ack så lyckligt rödhåriga, ägnar ditt tvåhundrade inlägg åt mig. Det ska handla om min uppväxt på gatan, min katt och mitt nu mycket spännande liv framför datorn. Tack och bock på förhand. Om denna önskan uppfylls av konung Tove, skulle jag även vilja ansöka om ett bekräftelse-SMS, så jag vet om det är värt att jag slösar min ickebefintliga inkomst på att koppla upp mig på internet. adjö farväl /det svarta fåret, dom andra, den fete, dn jobbige, hon med hakan, hon som gör såhär med håret, hon vid godishyllan, hon du glömt.

till den vackre sa...

JAG är imponerad av dig sarah. Du låter ju helt sinnessjukt smart när du skriver. Vart finns alla dina hjärnceller resten av tiden? Tacksam för svar /den snygga, den med stor haka, hon i charken, hon som raggar på veronica maggio m.m