fredag 30 januari 2009

Och en miljonponny naturligtvis!

Körde ponnyn Birk idag (och faktiskt bara honom! :O) och det är allt en liten guldklimp! Tänk om man haft mer tid över, då skulle man kunna ägna sig åt riktig dressyrkörning. Inte för att jag inte tror att det kommer att gå på Boel, men hon är ju fortfarande så pass ung... Lille Knork knatade på bra, och ville gärna hänga med Kerstin (som ju har lite längre ben), men det gick väl sådär.

Kändes konstigt att åka hem direkt efter det, och för att fira min ledighet drog jag både en liten ragg och en liten sladd i Malåträsket. När jag och mitt gröna fartvidunder sladdade in på Malåborg tändes alla ljus och strålkastare och Malåborna radade upp sig för att få se min ypperliga sladdteknik och lyssna på gröna farans vackra motorljud. En upplevelse utan dess like, vill jag lova! Om min pappa varit där och sett oss hade han varit stolt över sin dotter!...

... eller hur var det nu? Vi har ingen överrenskommelse rörande sladdning, men skulle tippa på att det blir ett rungande nej. Det är ju inte alltid så skonsamt för däcken...

STC har lämnat besked om hur den nya banindelning kommer att bli år 2010. 16 banor fortsätter med året-runt-tävlande, här uppe i norr blev det Bergsåker (eller ja, så långt norrut är det ju inte) och Boden (BRA!). Umåker och Östersundstravet blev däremot "Åretruntbanor med begränsat vintertävlande". Jag tyckte att det lät mysko att Boden, men inte Umåker, får ha tävlingar året om, men jag läste på Umåkers hemsida att det inte var något man klagade sig hes över. De får ju även ett begränsat antal tävlingsdagar per år, för Umåkers del blir det väl max 30 dagar. Skelleftetravet hamnade i tredje gruppen; säsongsbanor, och för de gäller upp till 24 tävlingsdagar mellan den 15 april och den 15 oktober.
Jag är väl inte missnöjd, jag är ju av den åsikten att hästarna ska ha vintervila, så för mig finns det inga fördelar med tävlingsdagar unter vinterhalvåret. Däremot förstår jag att det inte är bra för norrlandsbanorna att få ett begränsat antal tävlingsdagar. Gissar att det blir svårare att utveckla travet på de ställena då...
Eller så kan det bli en succé! Man vet aldrig. Pengarna som sparas kanske gör gott på något annat sätt.

Nämnde jag den andra hingsten som ska stå i Umeå i år? Åsaelden blev det. Han har samma mamma som Schuvar och Sleipner Tor (båda två miljonärer), och samma mormor som Åsajerven. Han är efter Elding, förstås, men har faktiskt inga jätteprestationer att skryta om. Drygt 850 000:- på kontot och ett rekord på 23,2. Utlåtandet om exteriören är helt klart positivt, och på grund av det finns det orsak till varför jag skulle vilja ha honom på Boel. Trist bara att det blir aningen för mkt linjeavel... (både Elding och Pilmin).

Imorgon är det rocktema på Toxic i Arvidsjaur så troligtvis åker vi dit och sover över i Sarahs lägenhet. Jag är lite misstänksam mot Toxic i det här fallet, tvivlar på att de faktiskt spelar riktiga rocklåtar... Men, jag kan ta det med en klackspark!

Inga kommentarer: