söndag 4 januari 2009

Inspiration till både det ena och det andra...

Tjolahopp!
Idag är det V65 på Romme, med ett rätt trevligt kallblodslopp (Järvsöfaks är inte med, vilket onekligen gör det hela mer spännande...), och jag planerar sitta bänkad framför TV:n. Eller framför datorn, eftersom att jag faktiskt har ett konto för ATG Live. Tyvärr kostar det en slant, så jag vet inte...
Aldermarin kommer tillbaka efter ett uppehåll, och jag håller tummarna för honom. Han hade ju en hygglig säsong förra året (ja, för nu är det ju 2009!), kul att man kan se utveckling trots att han nått en högre ålder. Numera godkända Saras Tofte, hingsten med den läckra färgen och de vita tecknen, startar också, och har flyttats över till Jan-Olov Perssons träning. Han har gjort en start för Persson tidigare, så det blir intressant att se honom nu. Mest spelade är hittills Faksen J:r, följd av Moe Tor. Med i startlistan finns sen Rolex K., Järvsömolle, Best Elden, Hafell Kongen och Hornmo Prinsen, de tre sistnämnda är norrmän, och Hornmo Prinsen är en godkänd son till Spang Best.
Hornmo Prinsen är endast 147 cm i mankhöjd, och ligger alltså under Furres höjd! Den här hingsten var sent utvecklad och som 4-åring hade han 30,0 i rekord, precis som Furre. Som äldre rekordsänkte han sedan till 23,4, och på visningen genomförde han travprovet på 19,5... Ja, dessa små kan, de också!
Jag håller på de äldre, men hjärnan säger att ungdomen Faksen J:r har stor chans.

Hästarna uppe i Ytterberg fick vila igår, och troligtvis blir det samma scenario idag. Anledningen är temperaturen. Från plusgrader till -20 på samma vecka?! I Malå var det -25 imorse när jag steg upp, -23 när jag körde upp till stallet. Att sätta sig i en bild som inte har någon kupévärmare i den temperaturen är inte kul, kan jag säga.
Pållarna fick gå ut, och ett tag funderade jag på om det kanske skulle gå att rida eller köra en sväng längs byavägen, i Ytterberg brukar det ju vara varmare, men jag ångrade mig efter att ha spenderat 5 minuter utomhus och det redan då började sticka i kinder och näsa. Nej, det är sådana här dagar man fryser av sig näsor, tår och fingrar.

Red ut på Boel i torsdags, och det blev alltså hennes premiärtur som 3-åring! Kvällen efter det, alltså fredagen, fick Maja följa med ut på henne, och det gick galant. Jag kommer att bli bortskämd av att ha en sådan klok häst, nu duger ju knappt någonting annat längre!

På lördag eftermiddag kikade jag på hoppkursen som hölls på ridklubben, och filmade åt Julia. Tränaren som kommit dit hette Stina Öhman, en banbyggare från Boden, och jag gillade henne skarpt! Har ju knåpat lite med ridstilar, och det kändes som att jag fick mycket bekräftat bara av att lyssna till henne. Hon hade en väldigt sund syn på ridning, och även på vad man bör träna på.
Jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaka fler gånger och att jag har tillfälle att vara där även då.

Nu ska jag nog slappa resten av söndagen, och kanske ta itu med lite skolarbete senare på eftermiddagen. Känns skönt att inte ha så mycket att göra, annars har jag ju rätt fullt upp.

Inga kommentarer: