söndag 30 november 2008

Pulsar-säsongen på gång!

Spring Kerstin står nu i Stall Farm och ska alltså så småningom bli en tant där. En tant var inte vad hon såg ut som när hon kom ut ur transporten, nej, då var det verkligen en 3-åring vi fick se. Trött i huvudet efter den långa resan och tunn i kroppen. Hur tunn hon egentligen är insåg jag egentligen inte förrän hon stod hemma i stallet, och det gick att titta på henne i någorlunda ljus.
Men annars är hon snygg i kroppen, rak i benen och har snälla ögon!

Ihopsläppet blev inte helt smärtfritt, men inte heller speciellt smärtsamt. Jänta sprang som väntat och skyddade Älva mot Kerstin, men även Boel. Boel var den stora överraskningen, hon körde rejält med nykomlingen och såg nästan ut som Hitler 2. Efter att jag kört henne lördag förmiddag blev hon snällare, och då hade Kerstin tagit sig ner till balen och ville inte lika gärna gå därifrån, så det känns skönt att kunna säga att det nog inte kommer att bli några större problem i framtiden.

Igår, lördag alltså, kom jag hem vid 12-tiden (på dagen, alltså) och aldrig har jag väl varit så förvirrad. Jag hade ingenting att göra! Det var så ovant att ha mycket tid över på helgdagarna att jag inte riktigt fungerade som vanligt. Det tog mig en hel timma att lyckas klura ut vad jag skulle sysselsätta mig med. Kan även säga att vädret hindrade utomhusverksamhet, temperaturen låg runt -15, och mot kvällen blev det ännu kallare. Usch. Sånt vill vi inte ha.

Idag snöar det istället (= inte lika kallt) och nu får jag nog dra igång pulsar-säsongen snart. Inte bara för hästarna, jag hade själv tänkt pulsa iväg till stallet. Och då säger jag pulsa, eftersom att Malås plogbilar inte är att lita på. Troligtvis måste jag knata vidare till Statoil sen, pappa lånade en film igår kväll, och då brukar det vara jag som blir tvungen att lämna tillbaka den. Varför det nu är så.

Vi hade förresten tur med hämtningen av Kerstin! Två dagar senare är Skelleftetravet stängt, på grund av smittorisk!!! Vad jag har förstått så är det främst C1 och C2 som är avstängda, förutom stallbacken då, och kommer jag ihåg rätt så är det Anna Johanssons stall, en av våra kursledare för B-tränarkursen.
Hennes Gamlesvarten blev liknad med en svart fjording av Judith, som förresten varit på praktik där i veckan, hos Leif Eriksson. Vet inte om det varit så givande, men kul hade de säkert, hon och Fanny.

Fredag kväll fick jag stå ut med x antal sms från Sarah, som då befann sig i Umeå. Jag har fortfarande inte fått bekräftelse på att de faktiskt såg Afasi & Filthy (tydligen så hade de gått vilse, eller något sånt), men hon verkade då glad och nöjd iaf. Eller så var det bara alkoholen som skrev glada meddelanden. Vi elva gav jag dissen, då gick jag och la mig.

Vi har dryga tre skolveckor kvar, och det känns väldigt bra! Tyvärr hinner vi med både vanligt prov och nationellt prov i matte, och det känns väl inte riktigt lika taggande. Dessutom ska vi hålla tal på engelska, lämna in en text om YO-veckan, troligtvis ha glosförhör och diverse läxor i engelska, lämna in svenska-uppgiften, skriva klart projektarbetets skriftliga del... Skulle inte förvåna mig om Lars-Håkan lyckas klämma in ett kemiprov också.
Sista veckan blir det dessutom fullt upp i stallet, då Arne och Ruth åker bort.

Fick följa med Judith och fodra på ridklubben igår eftermiddag, och måste bara skriva att Julias häst är fantastisk! Står som ett ljus och väntar på maten, inte ett ljud! Till skillnad från övriga stallet... Nej, hon är riktigt fin, farbror Lulila har gjort ett kap!
Jag fick flashbacks, det stod en ny häst där, Sue Ellen, som tydligen skulle vara någon slags korsning (är jag förvånad?!), men en fin sådan, för en gångs skull. Hon är en sabino, och trots att hon egentligen inte har samma teckning i ansiktet som Carmen påminde hon en hel del om henne. Inte i kroppen i övrigt (för tjock, för svankig, för liten), men just huvudet fick mig att tvär-tänka på tanten som lärde Jänta att vara tant.

Nej, nu ska här ut och pulsas, innan det bär av till stallet!

Inga kommentarer: