fredag 21 november 2008

Hästeriet tar över.

Jan Åberg har sålt Lapina K.! Gårdagens nyhet, utan tvekan! Och inte till vem som helst, Gerth-Ove någonting heter han, och jag misstänker att han är den som driver Tabac-uppfödningen. Men är inte fullt säker. Lapina K. med den långa, underbara troll-manen... Suck.

Det senaste om Magdas nya häst är att hon kommer nästa fredag, stallägaren pratade om att hon skulle hämtas fredag kväll från Skellefteå. Kul!
Det enda trista i historian är att datumet är den 28:e november, samma datum som jag sagt att jag skulle följa till Umeå och se Afasi & Filthy. I onyktert tillstånd, förstås, sånt klarar jag inte av då sinnena är klara. Om jag kommer ihåg rätt (vilket lika gärna kan vara fel) så skippade jag de helt i Piteå, tror jag sprang iväg till Uggla istället (som var såååå mycket bättre!).
I alla fall så meddelade jag Sarah detta ikväll, och det är nog första gången jag fått dissen av henne via sms. Annars är hon ju så pratglad att man får ont i fingrarna. Det sista hon skrev var "Inget kan gör (a) mig glad igen, Tove". A:et inom parentesen är det a som hon sket i att skriva ut.

Livet är hårt när man har häst! Raggsockan Boel och argbiggan Jänta är orsakerna till detta akuta hemmablivande (har jag måhända skapat ett eget ord nu?). Ihopsläppet har jag mardrömmar om, och jag tänker försöka måla upp en bild av det jag ser.
Pepp-glada Boel i täten med sina dyra, dyyyyra färdigbroddade skor som, trots att de bara är 4 stycken, flyger runt henne i oräkneliga mängder. Efter henne kommer Älva och Kerstin, Älva kaxig som alltid med svullna knän och Kerstin ramlande över alla stockar och stenar. Hon har ju stått på bana, kommer hon ens ihåg hur stock och sten ser ut? Sist kommer den rasande norskan som en pansarvagn från andra världskriget med eldsvådor och rök ur näsborrarna och sina vässade tänder i högsta hugg (lite fiffigt ordval där, va?). Suck... Visst var det därför man inte skulle ha ett sto?

Praktiken på Konsum avslutades med en gåva i form av chips, choklad och cola, och en liten kommentar som jag utläser eventuella erbjudande om extra-knäck ur. Tänk om jag kunnat få tjäna lite pengar där under jullovet, då kanske jag skulle ha råd med den svarta långvagnen som jag drömmer om.
Jag behöver ju nämligen en tävlingsvagn till Boel nästa år, och som medlem i MMM*-klubben kan jag naturligtvis inte ha annat än en svart sulky/långvagn, helst med röda och vita stripes på, men jag nöjer mig även med en svart. Denna skulle även passa alldeles utmärkt till Baron, som jag så gärna skulle vilja se tävla i svart istället för blåvitt. Boel har jag ju redan planerat för, rött och vitt och svart. Kan även tänka mig lägga i blått där, men då hamnar vi i norska flaggan, och jag vet inte om det är etiskt rätt? Norrmännen kanske tar illa upp över att vi svenskar (iaf jag som leasingtagare/tränare, Boel är ju norsk) är wannabees.

Jag hade en nostalgi-kväll igår då jag tittade igenom gamla bilder från i våras och sommras. Boel i högform, Pdol, Skoter-VM, V75:orna... Livet var allt bra. Ikväll ska jag vara riktigt duktig och kolla på korten från Skåne, försöka sortera upp de, kanske ladda över mer bilder till bilddagboken. Jag har ju en del på lager, tyvärr flyter systemet inte riktigt bra, datorn börjar få det tungt med alla upptagna bytes...

Och som catchig avslutning:
"Riding: the art of keeping a horse between you and the ground" -Anonymous

*MMM = MatchaMatchaMatcha

Inga kommentarer: