onsdag 19 november 2008

Tidskrävande aktiviteter och en svart + en brun boll.

Mat är en viktig grönsak.
Jag satt för bara några minuter sen och försökte trycka i mig något som till största del verkade bestå av illaluktande lök, efter lite grävande kom det fram att det även fanns med lite kött i tallriken, under all lök, men vart fasen tog den där tredjedelen med pasta, ris och tjolahopp vägen? Den fick jag allt leta fram själv. När jag väl dukat fram alltihop insåg jag att det bara var dumheter. Varför äta mat om man inte vill ha?!
Efter att ha läst en blogg på travnet (citat ur den: "Min inställning till matlagning är att den helst ska ta högst tjugo minuter effektiv tid i anspråk, i veckan.") och försökt få i mig vad den nu var, så har jag kommit fram till samma slutsats som denne bloggare (Erik Ersson). Jag har även ålagt mig själv att undersöka hur mycket tid av våra liv som matlagning och ätande tar upp. Jag tror nämligen att vi slösar bort en stor del av våra liv på sådant, på samma sätt som vi sover bort en tredjedel.
De stackars barnen i Afrika har det allt bra, tänk vad mycket tid de sparar!

Efter det fruktansvärda provet i fysik i fredags känner jag mig av någon anledning mer taggad på skolan, och fråga mig inte varför, för fredagen var ingen upplyftande eller motiverande dag, speciellt inte efter det där provet...
Jag ska se till att få börja med historia B-kursen och tjata lite på Anki om svenska-kriterierna (som vi nog fortfarande inte fått i handen). Och så ska jag försöka ändra studietekniken i de jobbiga NO-ämnena (inklusive Kemi). Jag hade tänkt söka inspiration hos min tidigare mattelärare, som vi hade i 1:an, den underbare Leif, men han har visst gått och blivit pensionär!!! Utan mitt tillstånd!

Jag pratade med farbror Julia igår, svårt att undvika när hon följde med till Skellefteå. Ett litet hopp från den röda tråden här då jag bara måste erkänna något skandalöst: det enda jag köpte på Royal var betfor och färdigbroddade skor (tack Gud för det påfundet), och det enda hon köpte var fodertillskott (och spolvätska på Statoil). Vart är världen på väg när en hästälskare inte ens kan köpa något fint till sin häst?!
Tillbaka till ämnet. Jag pratade med farbror Julia och hon höll med om att det säkert vore skönt att ta ett sabbatsår och ägna tid åt hästar, jobb och sådana där dumheter som att gå ut på hotellet och missköta sig. Kanske plugga upp betygen, om det går, och om jag inte tar mig in på det jag vill, naturligtvis. Resa och helt enkelt göra lite annat. Men hon sa också att det är svårt att ta sig ur det sen och fortsätta på den bana som man ursprungligen tänkt sig.
Jaa, tänk om man kunde göra allt man ville som vuxen...!

Julia har ju för övrigt tagit på sig sin första försäljningshäst (om det nu heter så?), ett fullblod som hon ska rida och försöka sälja. Jag blir imponerad av henne, så driftig som hon är skulle hon kanske t.o.m. kunna aktivera ridklubben igen. Och det är en riktigt, riktigt stor grej.

Boel fick äntligen på sig framskon igen, så nu blir det bantning!
Den lilla raggsockan har lagt på sig så att hon ser dräktig ut, och inte blir det bättre av att hon har en sådan tjock vinterpäls. Men nu så...

Hon och Snurran fick springa runt i paddocken idag, kunde inte hitta på något bättre i den snåla temperaturen. Oj, så Snurran sprang. Och brallade. Och blåste. Och svängde på svansen. Och sprang ännu mer. Det var riktigt kul att se henne så glad och uppspelt, tycker hon har verkat så arg och irriterad på senaste. Boel fick vara med bitvis, men ibland tyckte Jänta att det gick överstyr och hötte åt den lilla svarta. Man kan ju inte ligga i skuggan av en häst som är mindre än en själv, tyckte Tant Brun. Så Boel joggade, efter sina ouppskattade bockserier, lite pliktskyldigt efter Snurran när denna struttade runt på spänstiga ben, för fulla segel, och verkligen visade upp sig för publiken (mig och Boel, om man bortser från trollen i skogen).

Den största nyheten sparade jag till sist: jag har haft på mig en proffstränares hjälm!

Nej, jag bara skojjas. Magdatjo skulle naturligtvis bli ledsen om jag inte nämnde hennes nya häst här! Det är ett sto född 2005, Spring Kerstin (av alla namn) heter hon. Hittills har hon hunnit gå premie, kval och stått på ridskola. Snäll att ha att göra med i allmänhet, inga konstigheter, linjeavlad på Troll Jahn med Snärt Troll som far (lite kul, Fredrik Stenmarks pappa är uppfödare till den hingsten), Alm Svarten på morssidan och en i övrigt ung modersstam. Vet inte riktigt vad det är för en morfar hon har; han har 9 avkommor, registrerade och allt, men är valack. Frågan är om han ens blev godkänd hingst? Eller om han kanske var godkänd men kastrerades? Här ska göras lite efterforskningar!

Jag återkommer imorgon, här finns mycket att skriva om!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kerstin är den tveklöst STÖRSTA nyheten på länge! ;D