lördag 8 november 2008

Framtidens Järvsöfaks skulle kunna vara gul.

Bokli Eld och Mörten kunde inte mäta sig med Järvsöfaks ändå. Eller ja, Bokli Eld hade kanske kunnat ta upp kampen med kallblodskungen om han inte behövt dra hela fältet på innerspåret från start till upplopp. Gävles travbana var under all kritik och speciellt innerspåret var lite för tufft. Men Bokli Balders bror gjorde skäl för sin stam och höll ut in i det sista. Bokli Eld fick en 2:a plats medan Mörten hamnade på 5:e efter att ha blivit plockad på slutet av suveräna Lundås Emelie och Moe Tor, som har samma linjer som Moe Odin.
Ja, ja, det är väl bara att ge en stor applåd till den otrolige Järvsöfaks, som gjorde det igen.

Vi har ju en stjärna hemma på gården som skulle kunna nå upp till eliten, insåg jag idag. Det är den odräglige gule som har alla förutsättningar att bli en riktig stjärnhäst och tävla bland de "stora".
Var ute och joggade honom i vagn. Turen började med att jag höll på att krypa ur skinnet av irritation, jag var helt övertygad om att hästen inte bara hade grava koncentrationsproblem utan även en nedsättning av intelligens. Väl nere i berget, ute på raksträckan bortåt, skärpte han till sig lite grann. Sedan hände det fantastiska på hemvägen.
Kör vanligtvis med rätt lösa tömmar, så att de inte ska börja pulla och vilja springa fortare. Barre börjar löjla sig och springer iväg. Innan jag hunnit plocka in honom ordentligt är han uppe i 2.10-minuterstempo och springer där utan det minsta stöd. Spänstig och lycklig och jättefin i travet.
Ja, jag är nu helt övertygad om att han kommer att bli en kanon. Även om han är odräglig och grisig. Blir roligt att se honom nästa år.

Blev uppraggad två ggr ikväll, första gången av Susanne, som nyfått körkortet, andra gången av Anton i sina föräldrars bil. I lilla Malå, då känner man sig nästan populär.
Susannes bil är en 3vlig sak, product of the 90's, precis som oss coola tvåbenta, och hon själv är nästan ännu 3vligare, men tyvärr är det en Volvo. En Volvo!!
Säg ordet Volvo och jag tänker på husvagn och trebarnsfamilj och semester och slit i höstmörker, inte 18-åringar som raggar runt. Nej, det ska vara BMW eller Audi, eller möjligtvis ngt av de österländska (typ japanska) märkena. Då snackar vi riktiga grejor.
(Ja, jag kan vara väldigt materiell)

Anton och jag ägnade oss åt en givande konversation om fetma, och en ännu mer givande konversation som gick ut på att jag klagade på allt jag kunde komma på och Anton höll med mig. Det är sådana samtal som förändrar ens världsbild och bidrar till ökade bensinutsläpp.

Pappa lovade att sätta in pengar på mitt konto idag. Mamma har tydligen klagat på att jag går med trasiga kläder (vilket jag inte gör, det är bara mina jeans som är lite nötta vid fötterna, eftersom att jag går på de), och pappa vill ju inte ha det på sitt samvete. Ibland kan det vara praktiskt med skilda föräldrar.

Avslutar med att erkänna att jag tänker ägna min lördagkväll åt att läsa biologi. Min ursäkt för detta patetiska beteende är att vi har prov på tisdag och att jag, som alltid, har ett fullspäckat schema fram tills dess. Får hoppas på bättre tider där man slipper läxor och prov och allt vad skola heter och kan ägna dagarna åt hästar, foto och roligare projekt.

Inga kommentarer: