onsdag 26 november 2008

Biologi har med hästar att göra.

Nu har man fått rapporter från Lundås Emelies ägare om hingstvisningen i Norge.
Tangen Per hade alltså inte nog prestationer, och gick därför inte igenom. I övrigt var det väl inga större fel på honom, och så gick han ju 21,5 500 meter i sitt travprov oxå... Sterk Odd (hingsten efter Bokli Balder) var tydligen riktigt flott, men hade skadat en böjsena och kunde därför inte göra något travprov. Domarna ville ha tillbaka honom när han fått på sig lite mer prestationer.
Iaf fick jag se en annan bild på honom på Elisabeth Kristmanssons hemsida, och där såg han mkt snyggare ut än på den bild som las upp på norska sidan! Positivt! Men han har ju fortfarande Elding på modersstammen... *suck*

Här är iaf länken till hemsidan, och i övrigt finns denna Elisabeth Kristmansson att hitta bloggandes på kallblodsavel.se, där det även finns andra intressanta bloggar!

Jag galoppjobbade Furre i berget idag, oplogat med iaf 1 dm snö. Grabben var lite kaxig i början, slängde glatt på huvudet och försökte dra på i högre tempon. Det beteendet försvann ganska snabbt efter att vi avverkat halva raksträckan och börjat ta oss uppför den långa backen. När han sedan inte fick vända vid vändplanen utan var tvungen att fortsätta upp till stora kalhygget fick vi upp flåset ordentligt, och det tog nog faktiskt emot lite grann. Sedan skrittade vi hela vägen ner till 500 meter-sträckan igen, och efter lite sådant var han fit for fight igen. Han tyckte nog att jag var lite tråkig som inte släppte på hemåt...

Jänta fick också galoppera i backar, om än inte lika mycket, trots att hon förmodligen skulle kunna gå på tjurskalle hela vägen upp. Hon kändes jättefin idag, och man kan ana sig till hur hon var att rida som vältränad, vilket är mer än vad jag kunde alldeles i början på hennes igångsättning.

Boel fick jogga till soptippen med den tunga järnvagnen och vi hann träffa både bilar och en sopbil. Inget ställde till med problem, även om jag tyckte det var läskigt med sopbilen och styrde ut långt i diket. Visst är det konstigt att jag som människa tycker att det är mer obehagligt än hästen?
Hon fick öka på 2 korta bitar hemåt, och det känns att det var ett tag sen hon gick fort sist. Vi höll oss iaf i ett rätt lugnt tempo även då, och avslutade med en mustkrävande backe upp till byn. Flåsigt blev det, men jag tror inte hon var speciellt trött. Förhoppningsvis brände vi ändå lite fett, lilla damen behöver verkligen banta...

Imorgon åker vi alltså och hämtar Spring Kerstin. Det blir sent på kvällen, och är jag hemma klockan tolv så har jag tur, men sånt har ingen människa dött av (okej, det är egentligen inget jag kan garantera). Kerstin lär ju vara snäll att transportera, det tycks vara ett gemensamt drag för travhästar. Det var, för övrigt, något som Jens Eriksson sa när vi träffade honom förra tisdagen.
Snart har vi ett riktigt tant-stall. Kerstin och Boel låter ju som riktiga kaffegummor, så nu behöver vi bara byta ut de andra 5 hästarna för att vi ska få ett komplett pensionärsstall.

I-landsproblemet från i måndags måndags löste sig, jag hittade en balsam-flaska när jag leta efter i skåpet i badrummet. Tänk vilken kalabalik det kan bli om man inte förser en tonårstjej med sådana livsvikta attiraljer.

Kvällens i-landsproblem är något helt annat. Jag vill ta ledigt fredagen, så att jag kan passa stonas ihopsläpp hela dagen, men jag har ingen aning om hur jag ska övertyga min fysik-lärare Matts om att det är det enda rätta att göra. Jag har funderat på att jobba in fysiken ikväll, men tänk om det är fel kapitel jag jobbar in? Då har jag slösat bort en hel onsdagskväll!
Nu är detta problem inte lika akut som det förra, för troligtvis kan jag köra hem vid lunch och övervaka tjejorna ändå, men jag var ju i alla fall tvungen att skriva ner det!

Jag läser, som jag säkert nämnt tidigare, biologi i år. Just nu är vi inne på A-kursens genetik-kapitel. Oerhört intressant!! Dessutom tycker våran lärare om att svara på högarna av frågor jag har, så lektionerna brukar kunna bli riktigt livliga (till skillnad från t.ex. fyisklektionerna...). Vi har gått igenom DNA och hur det kodar för proteiner i kroppen, nu har vi kommit in på arvsanlagen. Jag har även förhört mig om mitokondrierna, som jag hört att i hästvärlden endast nedärvs av stona. Det stämde alldeles utmärkt, även för oss människor, men min lärare sa att mitokondrie-DNAt egentligen inte har någon större betydelse... Hm.
Nåja. Jag ska inte redogöra för allt vi lär oss, i sådana fall skulle bloggen kunna bli en 11-sidig uppsats, och det skulle inte vara så coolt. Bara nördigt.

Jag måste även ursäkta min frånvaro på bilddagboken. Jag ligger ju sedan tidigare efter i uppladdningen, men nu har det hela försvårats ännu mer i och med att bredbandet inte verkar fungera i den ny temperaturen än. All slags uppladdning slutar med "sidan kan inte visas" och all annan aktivitet på nätet tar dubbelt så lång tid som tidigare... *suck*

Jag spinner vidare på citat (de flesta ur en bok jag fyndade i Malmö, "The Quoteable Horse Lover"):
"Speak kindly to your little horse,
and soothe him when he wheezes,
or he may turn his back on you,
and kick you where he pleases."

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi överlevde ju skeå-resan, trots SMHI´s väderleksmiss! ;)