måndag 14 september 2009

Unghästarna har visats för i år.

Nu har vi ytterligare en klass 1:a och klassvinnare i stallet. Baron var den förre, nu har lillasystern upprepat bedriften. Om man nu kan uttrycka det så.
Ursprungligen var det en samling på 17 unghästar som skulle visas, men 2 strykningar lämnades in (tror det var 2 st). En av de, Bodbäcksjills fall, vet jag beror på hosta, och det kändes väldigt trist, då jag gärna sett och hört bedömningen om henne.
Älva fick fin-fina poäng, som högst en 9:a på skritten. Inga anmärkningar på huvudet, alls, och ingenting om haserna eller rastypen (som bedömdes som god). Inga tonårsryck ledde till ett omdöme som "välhanterad, välvisad", så man kan ju inte vara annat än nöjd!
Best in Show blev 1-årshingsten Brännagårds Rej e.Bol Elden med sina 79 poäng (3 poäng mer än de övriga klassvinnarna). Klassvinnare för 2-åriga hingstar blev Ceve e.Slogum Björn och klassvinnare för 2-åriga ston Snärtlina e.Slogum Björn som visades av grannen Anna Fjellner. Anna blev också dagens bästa visare och fick sig ett pris för det.

Jag ska passa på att lämna lite åsikter om unghästvisningen när vi nu ändå är inne på ämnet. Jag såg ärligt talat inte fram emot dagen, visningarna har tidigare varit väldigt långa och utdragna. I år gick det visserligen snabbare, men det finns fortfarande en hel del som kan förbättras. Högtalarsystemet var under all kritik och för de som aldrig varit på visning tidigare var det snålt om information. Ett förslag är att korta ner det hela genom att göra själva bedömningen i stallet på morgonen och sedan föra ut hästarna för visning och i högtalarna presentera hästen, härstamningen och bedömningen (inte poängen) i en och samma veva. 2-åringarna får genomföra sitt travprov och sedan delas poängen ut. För inte behöver publiken behöva sitta och fundera medan domarna knäpptyst går igenom hästarna?

I övrigt kan det väl sägas att jag sedan Furirs visning (och Barons 1-årsvisning) tar bedömningen med en nypa salt. Den är visserligen något vettigare än fölvisningarna som hålls för en del raser, men likväl säger den inte så mycket om vad som blir av hästen i framtiden, det är i alla fall min erfarenhet hittills. Wången genomför just nu en undersökning över hur unghästarnas utseende och prestationer är ihopkopplade, och jag vet att det skrivits om detta tidigare i tidningen Kallblodstravaren, ska försöka hitta åt artikeln och fundera vidare på det här.

Jag kommer även ihåg att länka till en hög med bilder från unghästvisningen uppe i Boden.

Det verkar som att jag får hjälp med simgrupperna. En 19-åring från Vindeln som flyttat hit har anmält sitt intresse. Vi skulle prata ihop oss på torsdag, då får jag se vilken typ av grupp hon vill ha. Helst hade jag väl sett att hon tagit Plaskis-gruppen på söndagar, och att jag får hoppa in som hjälptränare, men vi får som sagt se. Kan tänka mig att hon vill träna de äldre, och i sådana fall blir jag ledig på tisdagar istället.

Boel tränar på bra här hemma och i eftermiddag åker vi in till Skelleftetravet med Kerstin för ett banjobb. Fungerar det på ett bra sätt anmäler jag henne till kvallopp nästa tisdag, sen är det bara att hålla tummarna och hoppas att den lilla svarta gör det hon ska!

Inga kommentarer: