onsdag 23 september 2009

En blöt, men godkänd, kväll på travet.

Bodbäcksboel är nu inkvalad. Den lilla svarta gjorde precis vad hon skulle och landade så småningom på tiden 1.43,4 med en galopp.
Hon och Per Gustafsson fick sällskap av 3 andra kallbod, en 4-åring, en 3-åring och en 2-åring. Boel och 4-åringen knatade redan från start iväg från de andra, Boel invändigt och 4-åringen utanpå. Banan var, minst sagt, otrevlig och bitvis sprang de mest i vatten, men trots det såg det väldigt enkelt ut för Boel. Jag hade nog väntat mig lite mer ställande och letande, men hon klarade sig riktigt bra i slasket. I första kurvan på andra varvet kom en liten galopp, men hon är ursäktad. Det var på den kladdigaste delen och tydligen satt kusken på 4-åringen redan då och tjoade på sin. Boel, som gick utan bomull i öronen, är som sagt ursäktad för den.
När hon kommit ner i trav igen stämde det lika bra som tidigare och hon knatade in som första häst i det kallblodiga kvalet (hade inga problem med att trycka sig förbi den flamsige 4-åringen).

Man kan ju inte vara annat än nöjd och jag är än idag förvånad över hur väldigt bra hennes trav var. Ingen balansering, vanlig check och bett, inga konstigheter. Per föreslog dock lite tyng på framfötterna, t.ex. sulor, och menade att hon ibland kom lite väl lång in under sig och då var på väg in i pass (-.-). Jag förstod inte riktigt logiken i det hela, jag tycker man ska korta tårna om man vill få fram de mer, men det är ju ett litet tag kvar till skoning så jag hinner ju fundera. Sulor lär hon i alla fall få.

Furir hade inför den här starten fått ny balans; greppskor runt om. Roligt är att Bo Eklöf faktiskt rekommenderade den balansen då han körde honom som 4-åring. Han menade att Furre är en quattro, och att 4-hjulsdrivna ska ha bra fäste på alla fyra.
Lite andra ändringar hade han också gjort, bl.a. i bett och check, men de tänker jag inte redogöra för. Vad som dock stod klart i värmningen var att Furre var fullt fräscht och att travet stämde betydligt bättre.
Loppet blev inte det bästa för honom, han blev nerdragen i fältet av en som inte kunde hänga med riktigt, men han avslutade bra till en 3:e plats bakom överlägsne Ulvsås Elvis och den mindre överlägsne Gräft Berra. Det bästa var naturligtvis att travet stämde, men man kan ju vara nöjd och glad över att han sprang in 17 000 kr också... ;)

Idag startar Baron i Boden, jag får se om jag följer med. Sedan är det tänkt att grabbarna grus ska starta på Solänget, båda två, men i olika lopp, den 5 oktober. Kul, kul!

PS. Jag bifogade en trist bild från Skelleftetravet, ni får ursäkta kvalitén, men det blir sällan bra sådana här kvällar... DS.

Inga kommentarer: