tisdag 29 september 2009

Dags att emigrera till norskare trakter. (eller till Östersund?)

Dags för årets avelsvärdering i Östersund!
8-9 oktober är datumen man måste komma ihåg och jag ska slänga upp en kort lista på de anmälda...
  • Fjeldstad Goggen, f.2005, e.Pål Even u.Minelli ue.Kinge Tor (norsk derbytvåa)
    Tot. 19: 5-7-2-3. Rek. (4)27,8M - (4)24,5aK, 836.468 nKr
  • Dalelden, f.1994, e.Elding u.Daltone ue.Kipmin
    Tot. 193:
    19-23-12. Rek. 25,5k, 25,6m, 26,3l, 23,4ak, 25,2am, 26,4 al, 1 421 044 kr
  • Lienpilen, f.2006, e.Moe Odin u.Solpila ue.Pilmin
    Tot. 14: 3-1-4. Rek. 29,6k 28,7m 31,1am, 231 741 kr
  • Lix Mollyn, f.2004, e.Skaffer Brunen u.Riga Mollyn ue.Alm Rigel (fin moderstam!)
    Tot. 35: 9-7-5. Rek. 37,9k *26,1m 26,6am, 573 789 kr
  • Myllkärrs Björn, f.2005, e.Slogum Björn u.Öva Express ue.Troll Jahn
    Tot. 25: 2-3-6. Rek. 29,2k 27,8m 29,3ak, 269 000 kr
  • Snygg, f.2005, e.Elding u.Tå Marina ue.Marine Svarten
    Tot. 29: 7-4-1. Rek. 31,8k *28,0m 28,8l 26,8ak 26,2am, 367 000 kr.
  • Trolldin, f.2005, e.Moe Odin u.Trollvi ue.Troll Jahn
    Tot. 24: 6-8-1. Rek. 28,3k *26,8m 29,0ak 27,4am, 522 000 kr
Jag håller tummarna för norrmannen, Lix Mollyn (mormor är Nanna, som även är mormor till godkända Frigg Mollyn, Kasper Mollyn, Mentor Mollyn) och lite grann för Myllkärrs Björn, eftersom han är Slogum Björnare och av outcross-blod, minst sagt.

För att fortsätta på kallblodsbiten så kan jag upplysa er intresserade om att Moe Odin, derbyvinnaren 2001, ska drabba samman med två av sina derbyvinnande söner; Tangen Scott och Bork Odin, på Jarlsberg den 2 oktober. Framgångsrik prestationsavel, kan man kalla det så? Moe Odin axlar sin far Eldings mantel och lämnar fantastiska travare.

I norska stokriteriet finns Jan-Olov Perssons fina ston Eldsiri och Edelstjärna med, men jag sviker mina landsmän och hejjar ogenerat på norskorna efter Alm Viktor (2 stycken) och Lome Kongen (Tangen Mari). Skulle tro jag blir utsparkad från Sverige snart, så förtjust som jag är i grannlandet och dess kallblodsavel.

Idag hade jag för första gången Teknik-gruppen för mig själv, med gott resultat skulle jag vilja påstå. Det var lite hamligt och ovant till en början, men löste sig fint när jag fått upp lite värme. Efteråt snurrade jag förbi på MRK och kikade på en av Julias lektioner. Vilken härligt livlig stämning bland dessa äldre-åriga (de är äldre, men inte gamla)! Precis sådant man vill se när man tittar förbi på en ridklubb. Julia har själv satt ihop gruppen, de flesta har ridit tidigare men av någon anledning slutat för att nu alltså rida stadigt 1 dag i veckan igen. Fiffigt tänkt av någon.

Mitt biblioteksbesök i måndags slutade med att jag drog hem en hel kasse med böcker. Kunde inte låta bli att låna några av Terry Pratchett, trots att jag blivit stor och vuxen och inte ska läsa sådant trams längre. Han är mycket bättre på engelska, men hysteriskt kul även i de svenska översättningarna. Där pratar vi om gränslös fantasi. Tänk om man ägde lite sånt.
Jag fick hem några "vuxen-böcker" också, men risken är ju att de hamnar i hörnet med saker som bara ligger och dammar. Man är ju inte dummare än att man väljer sånt som är roande.

Facebook är uppenbarligen innestället nu. Är man inte inloggad på 2 dagar så händer det så mycket att man nästan inte kan läsa sig till allt. Wtf?! Jag tänker dock demonstrativt fortsätta att vara nonchalant mot denna sida, den är allt ifrån användarvänlig!!! (om än jag fått hum om den nu)

Tillägg: Måste bara nämna att jag såg Disney-filmen Mulan igår (och laddade ner soundtracket... Köpte lagligt på nätet alltså). Jag tror jag är en sådan där människa som bara blir yngre och yngre ju äldre de blir.

Tillägg nr. 2: Förutom ovan nämnda måste jag också tillägga att min mamma skaffat sig en blogg. Än så länge ligger hon låååångt efter i antal inlägg, men någonstans måste man ju starta. Kan även glatt skryta om att jag finns med på hennes presentationsbild. Med min studentmössa ståtar jag hela 2 dm längre än lilla mamman.

Inga kommentarer: