fredag 18 september 2009

Lite flyt i vardagen sitter aldrig fel.

Nu har det hänt en del sen sist, och jag har fina bilder och trevliga nyheter att uppdatera med.

I tisdags var Boel inne på ett banjobb i Skellefteå. I det fina vädret körde Fredrik Stenmark 500 meters intervaller med pulsmätare och om än det började lite knackigt slutade det i fin stil. Jag fick en del tips om vad för utrustning som jag kan använda vid kvalet och det som känns viktigast i dagsläget är ett halvstängt huvudlag. Det blev stooor skillnad när hon fick springa med det, inte bara rytmiskt utan även i hastighet.
Vi blev även rekommenderade att använda en raymondcheck, antingen en som Furre har eller så den "vanliga". Jag är inte så förvånad över det tipset, hästar med korta halsar blir i regel starkare i huvudet och Boel kan söka stöd på ett ganska buligt sätt.
Jag joggade själv av henne på banan (fick testa med pulsmätaren, en sådan vill jag ha!), och hon kändes betydligt mer "med" än vad hon sett ut att vara hittills. Väntar på order när man tar i tömmarna och drar sig inte för att ta i, precis som hemma, med andra ord. Polletten har trillat ner för henne, skulle man kunna säga, men jag får nog sända ett tack till en duktig kusk också.
Här ovan bifogar jag en bild på Rultan, som inte alla gånger ser ut som sig själv i utrustningen!

Min andra stjärna, Snurran, har jag markarbetat lite med. Jag och min lillasyster Judith (finns länkad till på kanten) tog med oss Kerstin och Jänta till paddocken för lite ridning över bommar. Det blev 2x3 bommar längs medellinjen, och så jobbade i alla fall jag och Jänta med halter och hörnpasseringar. Vi veteraner kunde inte hålla på så länge, det är trots allt över ett år sen sist vi kämpade med sånt här, men det fanns inget större behov av att nöta heller. Jänta är en arbetsmyra utan dess like och hon jobbade på riktigt bra och försökte verkligen göra rätt för sig. Vilken pärla hon är!
Vi verkar dessutom ha kommit till en punkt där vi kan arbeta var för sig och ändå kommunicera. Jag styr och ställer, men behöver inte lägga så mycket energi på det eftersom att Jänta, när hon väl förstått vad det handlar om, sköter det på ett väldigt bra vis själv. Inget tjaffs, och då kan ju jag koncentrera mig på den egna kroppen eller ridvägarna. Det är en mycket trevlig känsla när man kommer så bra överrens!

I onsdags var jag på besök hos jobbcoachen och det var väldigt trevligt. Nu har jag hemläxa till nästa fredag, och inte vilken slags läxa som helst... Tanken är att jag ska komma på mina goda egenskaper, och vad jag är bra på. Alla som har försökt sig på detta vet att det inte är någon barnlek. Oftast är det så mycket lättare att hitta fel. Men, det är väl bara att sätta undan en eftermiddag till sådant slit och hoppas att man har utvecklats på något vis och inte längre finner det lika svårt.

Nästa trevliga grej hände precis efter att jag kommit ut från kommunhuset. 1 missat samtal, och vem var det ifrån om inte chefen! Då pratar jag alltså chefen från Posten. Vissa förändringar pågår tydligen inom Posten just nu, och under oktober månad skulle jag kanske få komma in och jobba, om jag ville (självklart vill jag!). Han skulle höra av sig så fort han fått allt underlag och kunde meddela dagarna jag kunde komma in.
Vilket flyt jag har! Och det bästa är förstås att jag faktiskt trivs och tycker att det är kul på Posten.

På simsidan börjar vi så smått komma igång. Plaskis har sin första träff på söndag, och det kan bli intressant. Ärligt talat har jag lite prestationsångest inför det, det var trots allt ett bra tag sen jag hade en riktig "plaskis-grupp". Positivt är att jag förmodligen får hjälp i form av en jämnårig tjej från Vindeln som nyligen flyttat hit. Hon har arbetat med barn inom både kyrka och simsällskap (enligt min källa har hon själv hållit i en plaskis-grupp tidigare) och har själv tävlingssimmat. Förhoppningsvis får jag en stadig hjälp i henne och på så sätt lite avbelastning.

Ah, just ja. Ännu en ny häst på ridskolan, har tvärkikat på den (mörkare fux med ljus man, bläs, 4 vita ben, runt 160 i mkh ksk?, lite grövre typ) i eftermiddag, ska göra en grundligare undersökning i helgen.

Inga kommentarer: