måndag 10 mars 2008

Tema grönt: kort och kiwi.

Tjo!
Såg att Piteå Ridklubb nu sätter igång med en Gröna Kortet-kurs, så jag mailade till den ansvariga och kollade om det fanns möjlighet att jag kunde skriva upp hos de. Det skulle gå så fint så, jag hade det korrekta läsmaterialet, jag måste bara kolla upp hur TR är uppbyggt, samt se till att jag har ett intyg på den praktiska delen.
Den biten var väl lite problematisk. Funderar på vem som kan skriva under det intyget, om det måste vara en "riktig" ridlärare, dvs Jannike (som ju är barnledig), eller om någon annan vuxen kan göra det... Tror nämligen att det nog måste vara någon med den rätta bakgrunden.
Nåja, jag tror att det ska lösa sig till det bästa, och i sådana fall skriver jag Grönt Kort vecka 20. Skulle sitta så väldigt bra!

Nu till sommaren har jag ingen ridhäst, så för någon vecka sen fick jag en snilleblixt om vad jag kunde sysselsätta mig med istället. Birk är ju numera nämligen en tämligen välutbildad körponny, så jag tänkte faktiskt pröva på lite körning. Förhoppningsvis kan jag få hjälp av Angela i början, sen hade jag faktiskt planerat åka på körlägret i Villvattnet 2 dagar, och Kågedalen har visst en skåning som brukar komma upp, så om det finns möjlighet så hade jag gärna velat träna för honom oxå.

Jag har upptäckt kiwi-frukten. Igen.
Det har nog att göra med vintern. Jag brukar drabbas av alla möjliga underliga behov då snön yr som värst, bl.a. sug efter jordgubbar, russin, plommon, kiwi, hallon, sura äpplen (alltså de gröna), päron, ja till och med rabarber.
Får se om jag kan få stopp på den onda cirkeln, annars lär huset snart vara tömt på de gröna godsakerna.

Alla vårs Baron är ju för tillfället små-grisig av sig, förutom att han har precis noll kontroll på kroppen är han även "busig" och tycker att vi 2-benta är trista och tråkiga. Jag har släppt honom i paddocken 3 dagar nu i helgen, och varje gång har jag hatat honom (för han är verkligen en gris), tills jag släppt honom i paddocken och han showat runt för mig.
Ack så grann den hästen är!
Det blir en riktig godbit, och en ny Bokli Balder.

Nu på torsdag har vi matteprov, jag känner mig hemskt oförberedd, och har dessutom inte riktigt disciplin nog att plugga alla dagar i veckan. Ska till Ytterberg på tisdag, men förhoppningsvis kan jag sätta mig någon halvtimma efter det. Annars har jag bara onsdagen kvar, och man ska ju inte plugga dagen innan... Nåja.
Man får hoppas att det går bra, ett VG+ kanske räcker till ett högre betyg, om jag gör bra ifrån mig på kapitel 4 (sista kapitlet i C-kursen).

Inga kommentarer: