fredag 8 januari 2010

Stall Farms stoltheter på Skelleftetravets gala.

Nu börjar det dra ihop sig inför travgalorna runt om i landet, och i år är både Furir och Baron nominerade på Skelleftetravets gala! Baron finns i gruppen "Årets 3-åring" tillsammans med de två varmblodsstona Yessie Hornline och Zandra C medan Furir fått plats i gruppen "Årets äldre kallblod" tillsammans med Gräft Berra och Prins Tabac (notera att alla är 5 år!).
Väldigt kul, naturligtvis, och man hoppas ju...
Baron, med sina 90 000 kr insprungna på 4 starter som resulterade i 4 segrar, borde ha en stor chans att vinna, tycker jag. Men då var det ju dessa varmblod som "alla andra" är så förtjusta i... Zandra C. har sprungit in nästan 200 000 i år, på 16 starter, men då har hon bara 2 segrar. För mig är det solklart, men kanske inte för "de där andra".
I Furres grupp blir det lite svårare. Gräft Berra har gjort en start mer, sprungit in någon tusenlapp mer, och har samma antal första- och andraplatser. På tredjeplatser spöar dock Furre honom. Prins Tabac har en seger till godo på de två andra, men har sprungit in mer pengar... Vi får la se! (Fast jag är partisk och tycker det är solklart även här vem som borde vinna)

Nu går det även att rösta på Årets Häst i hela Sverige. Nominerade är Torvald Palema, Red Hot Dynamite, Maharajah och Viola Silas. ATG har varit duktiga och marknadsfört tävlingen (med det ganska läckra förstapriset) på Facebook och där tycks Torvald-fansen oändligt många.
Själv gillar jag ju Torvalds insatser och tycker det är en fantastisk häst, men kvinnan i mig säger Viola Silas. 12 segrar på 12 starter, och som hon vunnit! Jag tänker även nämna att hon har ett bättre rekord än den andra 3-åringen Red Hot Dynamite...
Vette tusan hur jag ska rösta.

Har glömt att skriva ner det, men nu till våren ska Kasper Mollyn stå hos Jan-Olov Persson. Woho! Tycker att det är jättebra att han tar in lite outcross-blod som håller hög standard. Än så länge har de inga fantastiska bilder på hästen, men det ska nog gå att fixa fram... Kasper Mollyn kommer ju från samma moderslinje som Mentor Mollyn och Frigg Mollyn, med Nanna som mormor. Hans äldsta avkommor kommer ut som 2-åringar det här året, och han har tävlat helt okej, så det blir kul att se vad JoP kan göra av honom på tävlingsbanorna.

Äventyr på hemmafronten har det också varit den här veckan. På grund av kylan har stona vilat sedan i måndags, men i tisdags insisterade stallägaren på att köra Boel (i -22 eller vad det nu var). På med lokselen och rockarden och ut längs bergavägen. Jag kom upp lite senare för att köra ner Magdalena till Malå, men hinner knappt in i stallet förrän det ringer. Då har lokselen gått sönder och självklart blir det lite svårt att dra hem vagnen. Jag fick köra ner med lite snören för att selen skulle sitta kvar på Boel medan Arne gick hem med henne och så fick vagnen stå kvar längs raksträckan.
Onsdag eftermiddag skulle vi så försöka få hem rockarden. Vid det laget hade det hunnit bli 27 minusgrader så ingen var särskilt sugen på att gå ner med en häst, koppla på den och köra hem. Magda och jag tog därför bilen och begav oss ut i vildmarken för att försöka få hem den minst sagt härdade vagnen (den har varit med om en hel del...). Efter diverse knep och knåp med stigläder fick vi på vagnen på dragkroken. Jag tvivlar på att någon körkunnig med någorlunda säkerhetstänk hade godkänt våran anordning, men hem tog vi oss ändå. I nerförsbackarna var det allt spännande, särskilt när man inte såg vad som hände bakom bilen, men det gick och både vi 2-benta, bilen och vagnen stod hela på stallplanen några minuter senare (snarare många minuter senare, det blev krypkörning hela vägen).
Synd att det inte blev dokumenterat.

Ikväll ska jag vila och äta godis, och dra en ragg upp till stallet förstås. Imorgon är det jobb på morgonen, sedan ska Jänta och Boel få jobba under dagen och så hoppas jag på bio senare på kvällen. Det var ju ett tag sen sist, känns det som, och man måste få unna sig lite sånt.

Just ja. Jag beslöt mig igår för att köpa en ny mobil och började titta lite på nätet. Jag trodde det skulle vara lätt att hitta rätt telefon, men ack vad jag bedrog mig. Det är en stor, vild djungel och valet blir inte lättare av att "fjortis-varnaren" är på och piper varje gång den ser en något för populär mobil. Jag förstår inte hur man ska kunna välja när det erbjuds så mycket.

Fick just sms och mail om att jag har två paket på ingång, ett av dem är ett täcke, det andra kläder från LaRedoute. Trevligt, minst sagt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vår rockard-upphängning borde få något sorts slughets-pris! :D