tisdag 5 januari 2010

Jag partar inte när det är kallt ute.

Aaaa, men vaaaad?!
Äsch då, kylan infann sig ändå. Jag som hade hoppats på en vecka rik på motionering av både mig själv och hästarna, men när det blir under -20 grader, då är man inte så kaxig längre.
Motionera får jag göra ändå, jobb är jobb och det kan man inte smita undan. Att jobba först på tidningstjänst och sedan Posten är vanligtvis tröttsamt (ja, ni har ju hört mig klaga förut), men att göra det i den här kylan... Jag skulle ha sagt att det var outhärdligt, men faktum är att jag ju faktiskt tagit mig igenom iaf en dag, så det är mer i teorin det inte är överkomligt.

Imorse när jag kom hem från tidningskörningen frös jag som en nakenhund och kurade därför ihop mig i sängen i 45 minuter. Ingen skillnad. Jag gick upp och hoppade runt i garaget i 10 minuter. Ingen skillnad. Jag klädde på mig 5 lager kläder och tänkte hoppa lite till, men då blev jag för fet och otymplig så då gick det inte. Sen gick jag till jobbet och frös ännu mer.

Vad för positivt finns det då i min vardag just nu...? Det är snålt om sådana saker, eftersom det bästa vanligtvis görs utomhus.
Men jag hittade ett opusslat pussel och det har jag sysselsatt mig med när det har varit för kallt för att vara ute. Och jag tog med mig en makulerad tidning hem igår; "Allt om vetenskap". Och jag löser miljonkrysset i VF. Det blir med andra ord inlärning och hjärngympa, vilket ju inte går att förakta. Och tänka sig, jag har faktiskt kul när jag gör det. Det måste vara skolabstinensen som gör sitt.
När det nu finns så lite att vara glad åt så måste man vara glad åt de små sakerna. På torsdag till exempel, då får vi på Posten ingen reklam att dela ut, vilket sannerligen gör mitt arbete mycket lättare! Idag fick jag ett par benskydd som jag råkade lägga bud på, och de var helt okej, inte som de där "moderiktiga", tjocka, otympliga senskydden i alla uppkomna färger utan nätta och förmodligen mycket mer bekväma.

Ikväll så hålls det fest på Malåborg/"Borgen", men det skippar jag. Vid sådana här tillställningar är det alltför lätt hänt att man går hem för dåligt klädd, och efter allt jobb i kylan börjar jag känna mig riktigt sliten. Trött, och så har jag ont i kroppen också. Aldrig ett bra tecken.
Jag får hoppas att alla andra som ska ut har en bra kväll, för det kommer nog jag ha. Hemma i huset, nykter och uppvärmd!

1 kommentar:

Anonym sa...

Stackarn. Du vet väl hur du ska klä dig? Minst tre lager och gott med utrymme i skorna... Jag får titta efter en varm jacka till dig imorgon om det är öppet nånstans. Januari är den värsta tiden i Norrland när det gäller kylan/Mms