söndag 3 januari 2010

Jag skulle vilja sparka lite på distriktet.

Nu är det fullt ös här i huset. Min faster med familj är här och hälsar på och småungarna (alltså alla under 14) lever rövare så man knappat kan andas. Nåja, jag har fördelen att vara en av de vuxna, så mig är de lite rädda och ängsliga för. Ryter jag till får jag nog som jag vill.
Nu handlar eftermiddagen om att äta fint och må bra, sen bär det av till stallet, oavsett vad fadern tycker om den saken. Jag har redan hunnit förvarna honom två gånger om saken, så förhoppningsvis har det sjunkit in.

Idag är det inte lika kallt som igår så jag ska försöka dra ur Jänta och Boel lite grann. Skulle det nu bli kallt till veckan får de nog gå ner på vila/skrittning. Att fara ut i -20 eller lägre är aldrig charmigt, och hästarna behöver ju vila någon gång, så då faller det sig bra att lägga vilan när vi 2benta inte orkar med världen och vädret.

Jag har äntligen fått svar från sadelmakeriet i Luleå och kan skicka iväg hoppsadeln nu till veckan. Lycka! Nu hoppas jag bara att det inte tar alltför lång tid att stoppa om den, då kan jag börja hoppa i slutet på januari, om underlaget håller.
Jag har även mailat om en dressyrsadel. Det är en 17,5" Romano, och jag är lite orolig att den kanske skulle bli för lång för tanterna. Ingenting på den fronten är klart, och jag kanske struntar i den affären helt, för nu beställs det kläder och annat också.

Stallet har nu ett otrevligt problem med veterinären (som i distriktaren). Tydligen är de för lite folk på stationen i Lycksele, och därför har de inte tid att åka ut till Malå! WTF?! Det hade väl varit en sak om det varit en privatveterinär som inte haft tid att åka alltför många mil, men det här är ju distriktsveterinärerna. Deras uppgift är att täcka upp i distriktet, och då tycker jag verkligen inte att det är okej att de lämnar ett område helt utan tjänster!
Till saken hör att Birk redan gått över sin vaccinationstid med en månad och att Boel måste vaccineras senast den 27 januari för att få starta. Annars måste jag göra om hela grundvaccinationen, vilket knappast blir lätt om veterinärerna inte kommer ut och gör sitt jobb. Och så kostar det ju en massa pengar, naturligtvis. Onödiga pengar!

Jag umgicks med tre tjejor igår, vi drog bland annat en ragg till Adak där vi hann titta lite på Youtube-videor. Blodtörstiga som vi är skulle vi naturligtvis se djur som anfaller människor, och sökte på björnattacker. Den här videon kom till våran förtjusning upp, men vi blev lite förvirrade när det inte riktigt gick som vi trodde att det skulle gå...

Som sagt beställs det lite kläder här på hemmafronten, och det har faktiskt gjorts med min lillasyster. Det kändes konstigt, mest för att jag inbillar mig att sånt bara görs på film, men vad vet jag. Det beställs inte bara från ett ställe heller, nej, nu slår vi på stort. Förutom det vill jag även ha en ny mobil och en bärbar dator skulle inte sitta fel... Och så var det ju det där vintertäcket till Boel.
Köpgalenheten från i julas håller med andra ord fortfarande i sig.

Jag har börjat använda Spotify och upptäckte att en hel del band jag är förtjust i har släppt nya album. Jag sitter ju inte och bevakar deras fansites och sånt visas naturligtvis inte på MTV eller hörs på radion, så jag har missat det totalt. Men nu har jag allt uppdaterat mig och har fullständig koll.
Jag passar även på att minnas lite Queen (fast de var före min tid) och Fleetwood Mac (läser ni min systers blogg vet ni att hon också är inne på den linjen). Minns de gör jag för att mina föräldrar nötte de en del när jag var yngre.
Kul med Spotify är alltså slutsatsen!

Nu ser jag fram emot lite hästeri och Trettondagsafton på tisdag, vad vi nu ska göra då.
Och vem ser inte fram emot att kliva upp 4 på morgonen och cykla tidningen i -20?

3 kommentarer:

Nina sa...

Jag håller fullständigt med i agrissionerna mot distriktsveterinärerna. Kallina har nu oxo gått över tiden. Även min lilla vovve måste nu göra om sin grundvaccination pga att jag först blev ombokat, nästa träff flyttade två dagar tidigare utan att meddela och nu kom de inte heller vid jul. A-k har samma problem. Dessutom lämnade jag telefonnummer vid flertalet tillfällen och de lovade att återkomma när de skulle till Grundnäs. visst de har varit i grundnäs, men hade inte tid med något annat.!!!!!!!
Ska banne mig inte betala några extra kostnader!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Transportera hästen till kliniken och få den vaccinerad.

Tovig sa...

Ja, så kommer det att bli för Boels del om vetten inte dyker upp innan den 27:e. Jag orkar inte gå igenom hela grundvaccinationen igen...