onsdag 20 januari 2010

Nu trappas det upp inför tävlingssäsongen.

Så sitter man här igen, känner mig nästan lite datanördig...

Jag har varit uppe och cyklat och ätit frukost hittills. Eftersom att jag inte har jobb på Posten väntande idag så tänkte jag duscha och sedan hoppa i säng för att ta igen någon förlorad timma. Sånt får man göra ibland.
Därefter följer stallande, idag är det Jänta och Älva som ska motioneras, och vid halv 3 blir det en Bodenresa. Furir startar på Peabtravet i ett försök till Dubbelcupen. Första priset är 40 lappar, han står på 20 meters tillägg och har 13 andra hästar att tampas med. Furiren och Wessel Egden (de har mötts tidigare) är de enda 6-åringarna i lopppet, resten är äldre.
I min nyss hemkomna V75-guiden står loppet med i tipslistorna för V65. Jag citerar:

"6. Farmfurir har varit bra på slutet och blir troligen favorit i den andra avdelningen. Nu är det dock en tuffare uppgift som väntar och han känns aningen sårbar. -Allt är som det ska med honom och jag är nöjd. Det är dock värre nu plus att jag inte riktigt vet hur isbana passar honom, det blir ett test, säger Per Gustafsson.
En som visat fin form är 3. Tele Best och vi ger honom tipset istället..."

Kuligt! Vi får se vart det landar, trav är trav och alla lopp ska köras, för att nöta på ett använt talesätt.

Här på hemmaplan har Boel gått ännu ett snabbjobb och visat fortsatt uppåtform. Stallägaren rekommenderade check så jag hängde på henne det "riktiga" huvudlaget för att checka upp henne efter uppvärmningen.
Hon var inte lika pigg som senast men som alltid gör hon vad man ber om. Vi inledde de 2 första intervallerna utan check och hon kändes... normal. Så jag hakade på checken och vände upp för en 3:e intervall. Vilken skillnad! Det kändes som att vi stod i lodrät position när hon laddade iväg och jag fick hålla för kung och fosterland de första 200 metrarna. Nu var det ju mörkt och då blir det svårt att bedöma fart, men nog kan hon röra på sig när hon väl bestämmer sig för det.
6 intervaller blev det och sedan belönades hon med en dusch vid hemkomst. Duschen är det enda stället jag någonsin kan påstå att Boel är tokig i. Hon är så förtjust i att "bada", svansen går som en propeller, benen likaså och man får knuffas en hel del, för hon vill så gärna krypa upp i vattenstrålen.

Älva fortsätter att sköta sig bra i vagn och känns fortsatt fin. Det blir en ruggigt fin travare och tävlingshäst, det är jag övertygad om. Kan bli kul om ägaren dessutom anmäler henne till Kallblodsklassikern.

Jänta körde jag med gott resultat i söndags, sedan fick jag höra att hon varit laddad till max i tisdags med Maja. Hon fick iofs en vilodag emellan, men hittills har det ju fungerat, så jag blir lite bekymrad. Det vore trevligt att kunna köra henne någon gång utan att behöva sätta sig upp och kämpa för att få stopp efterföljande motionspass. Vi får se vart det hamnar.
Jag ska hinna rida henne innan Bodenresan, det blir nog något slags dressyrpass ute längs vägen, för att kolla av så att bromsarna fungerar som de ska. Hårda bud för tanten, med andra ord.

Eventuellt blir det en trip ner till ridklubben på lördag, både för ridningen och inspirationens skull. Men då måste transporten skottas fram... Yey.

Jag har blivit en stadig besökare av Tradera, men idag missar jag 2 auktioner när jag åker iväg "dit upp", så vi får se om någon av affärerna går hem. Ett huvudlag och en förbygel har jag lagt bud på, sedan finns det mängder med litteratur i minneslistan.

Kör upp till start! :D

(Tillägg: Noterade just att inlägget publicerades under gårdagens datum istället för idag, torsdag, vilket ju är lite mysko... Men blogspot har någon slags egen klocka, så den har väl kommit lite efter skulle jag tro. Torsdag är det som gäller i alla fall!)

Inga kommentarer: