fredag 17 juli 2009

Jag jobbar och Boel passar på att dumma sig.

Äntligen helg!!! Underbart! Man lär sig uppskatta helgdagarna då man inte har sommarlov.
Kände mig så pigg och fräsch när jag åkte upp på morgonen och tog ut hästarna, men där vid 12-tiden började jag känna mig lite trött, inte bara i huvudet, utan även kroppen började lägga av. För mycket göra och en dressyrkurs kan göra sådant med en.

Yrfs dressyrkurs ja. Riktigt, riktigt kul och definitivt något vi borde göra oftare! Instruktör var Nina O (här finns hemsida och blogg) och vi var hela 7 medverkande ekipage! Jag red med Magda/Kerstin och Anna/Nisse (Granils) och fick skämmas över min världsvane tävlingsspringare... Det var nästan så att ögonen gick i kors när han skulle speja på både Kerstin och Nisse. Ännu mer spännande blev det då ryttaren plötsligt plockade fram ett dressyrspö. Det kändes inte som att han var rädd för det, även om han definitivt respekterade det, och det fick igång honom bra så att en del krut brändes bort. Det var läckert, men betydligt svårare, att sitta på honom, och det där med spö måste vi nog jobba mer med. Hästen behöver ju inte springa och titta efter det jämt...
Både jag och Furremannen blev svettiga, och det var skönt att arbeta bort lite energi själv (även om jag redan hunnit bränna det mesta under veckan...). Jag har ju haft lite svårt att träna mig själv pga. knät. Tur att ridning är så skonsamt för den särskilda kroppsdelen!

Boel har fått ett överben och efter att ha hunnit paniktänka att jag tränat henne alldeles för hårt och att hon aldrig kommer kunna tävla osv. så är jag nu rätt sansad och klurar på om det kanske beror på en spark, trots allt. Det dök upp så plötsligt, och lägligt nog släpptes alla ston ihop tidigare i veckan = spring i hagen + en del bråk tydligen. Just den dagen gick Boel med benen lindade, alla förutom ett... Och tänka sig, det är på det benet skönhetsfelet har utvecklats. Det är ju så att man kan fundera.
I övrigt har hon kännts kanon, och hade ni frågat mig i tisdags hade jag sagt att jag kunnat kvala henne nästa dag. Pigg, glad och smidig. Precis som man vill ha de!

Ikväll skrittade vi ut med Anna och Nisse bakom stallet, bara en lugn sväng upp till den riktigt grusiga delen, där vände vi pga. Nisses hovar, och med tanke på Boels plötsliga mini-skada så var det ju lika bra. Boel tyckte att sällskapet var fasligt intressant och växlade mellan att sno en tugga gräs och spana på grabben bredvid. Jag förstår henne, det är en riktigt fin kille, särskilt med tanke på att han är hela 20 år! För att citera Anna så är "han rätt ihopskruvad". När de tog honom som 10-åring, efter 7 rätt framgångsrika år på travet och 129 starter, gick han utan problem igenom besiktningen och sen dess har han väl varit i stort sett helt frisk. Och nog ser han fräsch ut när han springer i hagen!
Rätt ihopskruvad har nog nästan blivit ett krav på min lista, efter lätt att sko och transportera. Jänta tycker jag har båda dessa (även om bogarna inte är rätt ihopskruvade, men det tror jag inte hon föddes med), och jag hoppas verkligen att Boel oxå är en sådan.

Nu har jag lovat de 2 vännerna och Långbena att de ska få komma upp till stallet imorgon. Vet inte riktigt vad denna stallhysteri beror på, faktiskt. De kanske inte vill vara sämre än Agnes?
Fast jag vet ju att Susanne har hållit på tidigare, i måttliga mängder pga sin allergi, så det kanske finns ett genuint intresse där. Klart hon måste få sitta lite på min (mindre) tjocka tant! (Svårt att ha två tjocka tanter, man ser ju nästan ingen skillnad på de... )

Underligt nog så har jag ledigt i helgen. Alltså ledigt som i ingen resa eller någon lång dag i stallet inplanerad. Jag funderade tidigare idag på vad jag skulle ha hittat på, men sen kom jag ihåg att det nästa helg är Pdol och helgen efter det är V75 på Skelleftetravet. Kanske är bra att stanna hemma och slappa en helg, med andra ord?

Start för Furir nästa fredag, i Boden den här gången. Jag lär köra upp egen bil och sedan stanna i Piteå på vägen hem. Loppet blev bra den här gången, inte massa äldre hästar utan rätt jämnåriga. Det är ett uttagningslopp till Bodbäckspålles serie för 4- och 5-åringar. Värsta motståndarna Ulvsås Elvis och Guli Pirat står 20 m på våran lilla älskling, och det är bara att hålla tummarna för att han alltjämt är fullt fräsch och att det får stämma för honom.

Annars då... Snabbjobb med Boel till veckan (när överbenet stadgat sig) och så kommer Baron troligtvis hem på måndag kväll. Jobba, jobba, jobba.

Inga kommentarer: