måndag 27 juli 2009

PDOL blev en nitlott, hästarna däremot...

Ja, vad ska man säga?! Piteå dansar och ler, en av sommarens höjdpunkter, gick av stapeln i helgen. Jag körde dit på fredagen direkt efter jobbet i skitvädret och visserligen var det väl aningen bättre där uppe, men fantastiskt var det inte! Första kvällen fick vi dessutom några riktiga festivalidioter till grannar, det slängdes stolar och öl och de var gravt respektlösa mot oss äldre tanter. Jag vet egentligen inte så mycket detaljer; efter en grymt lång dag vägrade jag låta mig störas av några alkoholpåverkade småglin och sov nonchalant i 3 timmar. Mina rumskamrater fick dock stå ut med en hel del dumheter, som sagt. Vid 6-tiden flyttade vi oss allihopa ut till bilarna och sov där istället.

Dead by April lockade nog mest publik under hela helgen, och de var grymma live! Den här gången fick jag sällskap av Sarah och Isabelle, även om den sistnämnda stod som en staty med ihopsnörpt mun och ögon fulla av ångest. Jag hade klarat mig utan de (för som sagt så var de fantastiskt bra), men det var rätt trevligt att ha en stor stark Sarah bredvid sig!
I övrigt vet jag inte om artistutbudet passade mig så bra, det kändes ganska omotiverande att gå ut lördagen, då jag faktiskt inte hade en enda artist som jag i grund och botten ville se. Tapper som jag är följde jag ändå och låtsades vara moraliskt stöd och fjorton år på Erik Hassle. Jag hoppas innerligt att det inte finns något bildbevis på att jag var där, fy så pinsamt.

På lördag kväll passade jag och Isabelle även på att besöka Kärlekslandet som bland annat är en samlingsplats för HBT-personer (kan man säga så?). Ögonen såg nog ut som tallrikar till och från, och det var kort sagt riktigt häftigt, även om jag började känna mig aningen malplacerad efter ett tag. Jag vill ju helst inte placera mig själv i ett fack, men rätt hetero är jag nog, och folk av det slaget sinade ut i antal under kvällens gång.

Natten mot lördag så fick vi faktiskt sova ifred, efter att ha flyttat tältet. Tyvärr ösregnade det halva natten och större delen av morgonen, så det mesta var blött och ofräscht när det var dags att packa ihop och fara hem.
Kruxet var då att jag inte skulle hem. Istället drog jag en egen ragg upp till Sjulsmark för att hälsa på en Carina som har ett jättefint Tand Troll-sto och en avkomma efter denna och en PRE-hingst. Där surrades det en hel del vill jag lova, både om det ena och det andra. Jag är ju annars rätt emot korsningsavel men fick erkänna att Lilja (alltså avkomman) var riktigt, riktigt fin och det blivit en lyckad kombination.

Efter några timmars pratande åkte jag vidare, denna gång blev stoppet hos Ronny Wiksten och Stall Yxbacka, där Lykke Gutten och Ravn Jahn står. Lykke Gutten hade jag ju sett tidigare nere i Östersund, men det var verkligen en helt annan hingst jag fick se i Piteå. Han hade gått ner sina kilon och trots sina 17 år såg han kanonfräsch ut. Jag fick en privat visning då personalen/medarbetarna visade honom på ridbanan och blev grymt imponerad av denna hingst. Vilken bakbensaktion! Inte konstigt att han lämnat bra, förutom stammen är både exteriören och rörelserna mycket tilltalande.
Och så till Ravn Jahn. Jag var ju väldigt intresserad av honom, då han kommer ur samma moderslinje som Kap Pil (Jäntas far). Han har ju tävlat bra och länge och hållit fantastiskt. Det var en mycket flott hingst, men med stor betoning på hingst. Till skillnad från Lykke Gutten fick han hållas i en separat box och det var fullt ös så fort vi kom i närheten av boxen. I full tävlingskondition, men rätt svår att hålla i hull då han betedde sig väldigt uppstressat. Hingsthållaren höll med om de rykten jag hört, att den här killen är en riktig hårding. Dock väldigt fin och trevlig att köra, får man väl tillägga.
Jag var och är fortfarande imponerad av tävlingskarriären, men är tveksam till psyket. Hårda tycker jag att de ska vara, men den här var nästan lite för rejäl, och tydligen hade även en del av hans norska avkommor samma drag över sig. Så nej, ingen Ravn Jahn för min del, trots att han var mycket grann.
Ravn Jahn föll medan Lykke Gutten steg i mina ögon.

Nu väntar jobb den här veckan ut och sedan en ledig vecka. På fredag startar Furre (kan inte följa, men det går nog på tv), på lördag är det V75 i Skellefteå och nästa vecka funderar jag på att ta en trip till Umeå för att se hingstarna på Dalsjö Gård. Jag återkommer!

Inga kommentarer: