tisdag 2 juni 2009

Två trevliga snabbjobb.

I lördags var jag ute med både Furir och Boel och fick mig ett par trevliga överraskningar.

Furir satte jag på skyddsboots helt runtom och improviserade en sadelgjordstunnel för att inte nöta upp såren han har i sidan (vet inte om man ska skylla på Birk där?). Ingen check (uttala det käk, så vet ni vad det är) och så värmde vi upp väldigt lugnt, med lite lydnadsövningar, för att jag skulle orka kontrollera honom längs raksträckan. Och det gick vägen. Jag körde 2 x 500 m snabbare. Första 500 gick runt 53, andra runt 45, då fick han gå lite snabbare sista 200. Ja, det blev en hel mattelektion när jag skulle fundera ut på hur månag sekunder jag skulle köra fram till 200 m-stolpen. Vet inte om det gick helt bra, men vi lyckades då komma in på 45, så...
Furre sprang bra. Inga ryck på grund av lite plats och låg på bra (men inte lika hårt som vanligt) i bettet, så det känns lovande inför starten. Det ska ju dessutom skos om lite och sättas på lite ny utrustning, och vi får väl hoppas att det gör travet ännu mer flytande. Men jag tror fortfarande att det blir ett lopp där han får springa med de andra.

Boel fick gå med boots fram, utan check hon med, och det började inte helt lovande. Det var studdsigt och orytmiskt och jag tänkte: neeeej... Men så sa jag till henne på skarpen och då blev det plötsligt aningen bättre. Efter att ha skrittat backarna ner bestämde jag mig för att testa längs rakbanan ändå. Och då flöt det fantastiskt bra! Jag körde inte snabbt, just över premieloppstempo, Boel låg på bra, travade helt rent och kändes väldigt stabil och stark.
Det känns skönt att hon utvecklats så bra, trots att hon tränat så lite i högre tempon i vinter. Förra sommaren var hon ju lite osäker i de tempona. Det gick, men ibland kunde det toka sig, och då gick det inte alls, men nu kan jag alltså köra de första 500 i de tempona utan att oroa mig för att det ska galopperas eller gås i passgång. Så i nästa snabbjobb ska jag våga mig på att köra lite snabbare, då får vi väl se om det bär eller brister.

Nu ska jag snart upp till stallet och packa ihop det sista inför Skelleftestarten, och så ska Furre få duscha. Man kan ju inte komma på tävling med en smutsig häst.
Det här blir jättekul, synd att jag förmodligen missar Bodbäcksjills premielopp, men det må väl vara. Jag får kanske se henne i ett banjobb eller så...

Just ja. Jannikes halvblodssto fick ett hingstföl (e.Camaro M) igår kväll. 3 hingstar i år alltså, i Malå! Men det riktiga fölparadiset kommer inte förrän jag har byggt min anläggning och startat igång min avelsverksamhet... ;)

Inga kommentarer: