lördag 28 februari 2009

Åter igen hingstar. Så blir det på våren.

Nu har stallägaren snöat in sig på Briskeby Philip (nämnde honom tidigare i vinter, men då fanns inget intresse...? -.-), och jag förstår honom. Toppstammad med prestationer. Det som jag tycker är intressant är att han delar moderstam med Alm Viktor, Edel är den gemensamma nämnaren. Att han dessutom ser hemskt bra drar ju inte ner poängen (men Alm Viktor ser oxå bra ut!).
Jag har, för diskussionens skull, naturligtvis kontrat med just Alm Viktor, men även föreslagit en del andra, mindre kända hingstar. Om han ändå har tänkt behålla fölet måste han ju nödvändigtvis inte ta den mest populära (och dyraste) hingsten. Jag tycker att det skulle ha varit roligt med en hingst som Vålsvarten, Aldermarin, Brännapål eller Clay. Eller kanske Rapp Best, som tydligen ska stå i Lövånger i år.

Överby Stuteri har (äntligen!) fått igång hemsidan och i år har de Håkon Jo uppstallad där. Jag hade i hemlighet hoppats på Bokli Eld, men han ska väl fortsätta tävla i år så det lär dröja innan man får se honom på någon svensk avelsstation.

Jag funderar vidare på det här med hingstar, jag...

Fröken Boel fick gå ett hårt jobb ner till soptippen idag. Jag var efter gårdagens ridtur orolig över att hon kanske är ofräsch, men stallägaren ignorerade mina onda aningar och spände på henne vagnen medan jag smidigt (?) skuttade upp på Furiren. De värsta orosmolnen försvann när jag såg den lilla råttan trava. Det såg lite knyckigt ut bitvis, men det kan nog mkt väl bero på att hon är lite stel i frampartiet. I övrigt såg hon riktigt bra ut och nog får man förundras över hur en sådan liten sak kan röra sig så stort och snabbt. Går hon bara ner 20 kg till så vågar jag nog dra ner henne till Skellefteå och delta i ett av babyracen.

Sleipner på Skelleftetravet har verkligen tagit tag i saken och startat igång en "cup" för 2- och 3-åringar. Gå in på sleipner.org och titta in på pdf-filen där träningsjobben beskrivs. Priserna är fina, en travsele eller fölavgift och uppstallning på Stall Yxbacka, där Ravn Jahn och Lykke Gutten står.

Imorgon är det simtävling här i Malå och jag har lovat att ställa upp som hjälp/funktionär. Det kan bli kul, även om det nog blir en lång dag i simhallen. Ska ju även ha en simlektion mellan 5 och 6, och dessa brukar också kräva en del energi...

Till veckan har jag lov, vilket känns fantastiskt skönt, även om jag naturligtvis har med mig skolarbete hem... Så är det att gå natur. På onsdag blir det en tur in till Skellefteå då Furir och Baron ska snabbjobbas. Baron ska nog få vara med i babyracet medan Furre bara ska få lunka runt på banan. Så är det tänkt iaf.
Jag är faktiskt riktigt taggad inför tävlingssäsongen i år. I höstas kändes det tungt, men nu har jag verkligen börjat sakna tränings- och tävlingsdagarna på travet. Det kan möjligtvis bli lite mycket i år, med 3 eller kanske t.o.m. 4 starthästar, men det är bara att bita ihop och kämpa på. Utan det skulle livet nog bli mycket tristare.

-19 grader ute nu, men jag bangar inte ur. Här ska promeneras.

Inga kommentarer: