söndag 1 mars 2009

Första vårdagen år 2009.

Idag är det officiellt vår! Och det kan jag med gott samvete säga, för titta bara i alla kalendrar. I januari och februari är det alltid vinterbilder, men så fort man kommer till mars är det knoppar och blad och annat grönt och fräscht! Mars är en vårmånad!

2009 års första vårdag bestod av en simtävling, en simlektion och lite stallande på slutet.
Malå Simsällskap hade sin zonsimstävling idag och jag var anmäld som funktionär. Jag agerade även fotograf, för min egen skull, och är väl ändå hyggligt nöjd. Som många andra färdigheter och kunskaper är fotografering något man måste underhålla (tycker jag), så i början på året när det har varit mörkt så länge brukar det gå lite knackigt.
Malås simmare skötte sig bra, och det gjorde de flesta andra oxå, och jag slapp diskvalificera någon. Eller ja... Jag var bra sugen på en, men måldomaren tyckte "hellre fria än fälla". Tss... Bättre att de lär sig direkt. Hårda tag ska det vara!
Norran skickade ut en anställd för en rapport, så nu får simsällskapet förhoppningsvis lite uppmärksamhet.

Själv blev jag heltaggad på simning, men idag kändes inget knä riktigt bra, så jag tar det nog lugnt någon vecka framöver. Spenderade tidigare i veckan en timma på gymmet där jag prövade alla underliga maskiner och faktiskt hitta 3 st. som jag kunde träna knät med. Jag har alltid föraktat gymmet och tyckt att sådan träning är urtråkig (det är den iofs fortfarande), men nu förstår jag faktiskt lite grann varför man skulle vilja vistas på en sådan plats. Om man vill komma åt vissa, speciella muskelgrupper utan att nöta på de andra så kan det vara vettigt, och faktiskt riktigt skönt. Nåja, tro inte att jag är helt frälst, hederlig ridträning, simning och bollsporter står fortfarande högre upp på listan!

Ikväll tog jag mig en promenad med Boel, så långt som till storvägen. En mastig promenad på hela (!) 4 km! ;) Nej, så jobbigt var det inte, men jag fick upp värmen uppför sista backen innan byn. Boel var bara glad, som vanligt, men hon verkade något konfunderad över vad vi höll på med. Fanns ju lixom ingen mening med det...
Appropå Boel skriver vi om kontraktet nu. Jag ska stå som tränare, Arne vill visserligen fortfarande stå med men han får en kuliss-roll den här gången och så skjuter vi upp slutdatumet till den sista augusti 2010. Då har jag och Judith garanterat sommarhäst 2 år framöver, om än en ung sådan.

Jalle (Bodbäcksjarl) vann ju i sin sista start och nu ska han ut igen på Peabtravet den 5 mars. Det är bara att hålla tummarna! Samma dag startar även Clear Sign och Flicka Rigas från Nordiska Ridhästar (det är väl de enda varmblod jag bryr mig om? Förutom Ytterbergsekipaget förstås) och imorgon startar Aldermarin på Rättvik. Mycket trav och många ekipage att hejja på! :) Funderar faktiskt på att köra upp till Boden på torsdag, om det är bra väder kan det ju vara kul att fota lite... Å andra sidan skulle vi ju till Skellefteå onsdag kväll. Hm.

Nu ska intressesmurfarna få anteckna. Min käre far köpte in en ny kran för någon dag sedan. En sån där ny sak med avtagbart munstycke så man kan spruta vatten över hela köket. Oj, vad stolt han har varit över den. Han glömde totalt nämna att han köpt in en extern hårddisk på 500 GB. När jag upptäckte den blev det liv i huset vill jag lova. Få se hur snabbt jag kan fylla upp den... *skrattar otäckt* ;)

Min stackars pappa får bara punga ut med pengar. Förutom licensen har jag även börjat en kurs för BE-körkort. Blä-blä för att läsa körkortsboken igen, men yey! för att köra två tunga hästar. Jag får iofs redan dra 900 kg med BMW:n och det nya släpet (om nu alla uppgifter stämmer) men om jag skulle vilja plocka med både Boel och Furir till ridklubben någon dag skulle E-delen behövas... Boel är ju nämligen inte den smalaste i stallet.

Nej, nu ska här pysslas med bilder! Var ett tag sen sist och har ju hunnit samla på mig en del iaf!

Inga kommentarer: