lördag 14 februari 2009

Årets blodsförädlare 2008, men nu är det 2009 som gäller!

Moe Odin... Ja, där pratar vi överklass. Blodsmässigt och prestationsmässigt. Jag har full förståelse till varför han blev årets blodsförädlare 2008.

Järvsöfaks må vara världens bästa kallblod på tävlingsbanorna, men här tycker jag att han får ge sig. I artikeln står det att det är osäker om vem som lyckats bäst på avelsbiten, men där håller jag inte med. Moe Odins avkommor har i mina ögon imponerat betydligt mer än vad Faksens sönder och döttrar har... Tänk om man haft sig ett fint Elding-fritt sto med Atom Vinter eller Bork Rigel i.

Vintermarknad idag. Jag sprang över för någon timma sedan och köpte lite godis och nu... Usch. Godis är inte min grej längre, mår bara dåligt av det. Onyttigheter som ostkrokar och chips funkar bättre. Träffade på en del folk, såg ponnyridningen på håll och insåg sen att marknader inte heller är min grej. Nej, hem igen och upp till stallet!
Idag ligger snabbjobb på schemat för Boels del, och det kunde inte ha blivit bättre! Knappt -10 grader, solsken och blå himmel! Nästan vårväder, med andra ord. Är det någon dag hon borde gå bra så är det idag, så jag håller tummarna på att min lilla svarta är på rätt humör.

För att hoppa lite bland ämnen så hade vi kemiprov igår, om metabolismen, eller en del av ämnesomsättningen, om det förklarar saken enklare. Kemi har tidigare inte varit ett favoritämne, men nu när det hade vissa kopplingar till biologi tände jag till. Tänk om jag kunde ta mig in på veterinär... Skulle inte det vara underbart?! Nu såg jag iofs att det finns en del andra alternativ där man kan jobba med biologi och djur och som har betydligt lättare intag, men det var inte på någon högre nivå man studerade då.

Vi var ju på en framtidsmässa i Piteå tidigare i veckan och det var riktigt intressant. Jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska gå, men det var skönt att få reda på ännu lite mer om de utbildningarna jag funderat på. Fick bl.a. prata med en veterinärstuderande och lyssnade lite till hur det var på de olika universiteten i landet. Jag ska klura vidare en del och sen återkommer jag med ett, troligtvis, långt inlägg om framtidsalternativen jag har just nu.

Nej, nu ska kameran fram och så bär det av upp till stallet!

Inga kommentarer: