söndag 9 maj 2010

Jag ska försöka bättra mig...

Ooooops.
Och det är allt jag tänker säga om min kassa uppdatering här på bloggen.

V75 på Umåker var riktigt, riktigt kul, och för de som missade det så tog både Furir och Baron andraplatser i sina lopp. Efter att ha gjort det riktigt, riktigt bra förstås. Vi fick även se några andra storstjärnor på stallbacken, men sådana som Maharajah och Marshland stod tyvärr inte på våran sida... Det gjorde däremot kuskar som Erik Adielsson och Robert Bergh, vilka vi stod och hängde med en stund. Jag vet inte om de tyckte att vi minglade i deras grupp, men från våran ståndpunkt så ja!

Jänta står nu i Östersund för betäckning, och det går sannerligen segt på den fronten. Inte blev det bättre av att det strulade med papper senast hon hade ett ägg färdigt. Nu sprutar de istället igång henne, och så måste hon ju stanna där 17 dagar till för koll, så en månad till får jag räkna med... Suck!

Älva har också åkt, men till ett betydligt närmare ställe, nämligen Per Gustafsson i Byske. Där står hon nu alltså med sina bröder på träning, och verkar må gott. På tisdag åker vi dit och kollar in henne och pojkarna, och även en till, Spik Besta. Hon är till salu och Arne och Magda är potentiella köpare.
Det är en verkligt blåblodig tjej med Spikeld som pappa och en mamma som är syster till godkända hingstarna Kjöstad Jo och Frisli To Jo. 125 i avelsindex, vilket är fullt förståeligt... Läckert!
(Behöver jag säga att det kan bli en partner till Furir...?)

Grannen Anna har också en häst på G, så det kan bli en sommar med nya hästar i byn, vilket ju alltid är trevligt. Själv hittar jag då och då också fina hästar, och nu när klimatet blir lite trevligare vill man ju ha hästar så att det står en upp över öronen. Synd att jag inte befinner mig på en sådan plats i livet att jag kan köpa häst...

Och så var det ju Boel. Som ju faktiskt börjat sättas igång. Hon är fet (naturligtvis) men glad och peppad på att springa. Faktum är att bromssträckorna kan bli ganska långa när vi är ute och joggar. Jag vet inte riktigt hur hon känns, annat än annorlunda. Hon går barfota och har långa framtår, men känns inte alls lika fladdrig och flack som jag trodde hon skulle göra. Det ska bli intressant när hon får kortade tår och skor runt om, och när vi kan börja köra fort längs rakan i berget, vilket nog dröjer ett tag till.

Jag har nu jobb i stort sett hela sommaren, både på Posten och Tidningstjänst, men vet inte alls hur jag ska göra till hösten...
Just nu vill jag verkligen bara läsa till veterinär (för två veckor sedan stod Arkitekt högst på listan), och faktiskt, det börjar kännas som ett bestående beslut. Tyvärr går det ju inte att susa in där på ett bananskal, men då finns det ju alltid utlandsstudier. Och så går det ju att ta ett till år med jobb och höja ytterligare på högskoleprovet.
What to do, what to do...
I mitten på juli ser vi hur det blir.

Högskoleprovet gick ju så mycket bättre än vad jag trott, men skalan ändrades något, så den poängen jag räknade ut blev ett snäpp sämre. 1.6 landade jag på, ett poäng ifrån 1.7, och gissa vad lägstapoängen på intagningen på veterinärprogrammet var...? Jo, just det, 1.7.
Lätt att jag ska tangera det nästa gång!

Jag har fått min nya glugg, ett Sigma 70-300, som jag faktiskt inte testat så mycket än, främst för att jag svettats på två jobb senaste veckan. Men det ska nog finnas tid till det någon dag, kanske på torsdag, då jag är helt LEDIG!!! :O

Jag avslutar med tre bilder från V75, på de båda herrarna och på Erik Adielsson, som jag smygfotade när han la sig ner och solade på stallbackens gröna gräsmatta...

Inga kommentarer: