torsdag 13 maj 2010

Jag är ledig idag, tralalala!

Då var det en ny häst på G! Spik Besta, men först ska hon skickas ner till Ö-vik och betäckas med Nordgubben, så det dröjer väl någon månad innan hon faktiskt anländer.

Vi hälsade på hos Per tisdag kväll, i finvädret, och fick hälsa på Farm-hästarna, hans andra hästar och så då Spik Besta, som var ack så flott! Jag tror ju inte på "klick" med hästar, men det var inte långt ifrån det, och i stundens hetta skulle jag lätt ha kunnat erbjuda mig vara med på ett hörn. Meeen... (Jo, efter 2 minuters tänkande) Jag har ju blivit en sådan hårding. Det finns ingen anledning till att köpa en häst enbart för att den är fin. Det låter dumt när man säger så, men jag menar, man ska ju ha hästen till något. Jag vill ju träna och tävla, och det kan man inte göra med ett avelssto, oavsett vilken gren man håller på med.
Där ska jag kanske tillägga att jag oftast inte ser Jänta som ett avelssto, det är bara på senare år, då hon betäcktes direkt efter fölning, som jag upplevde det så.

Älva såg ut att må som en drottning, minst sagt. Hon var nu skodd fram och Per tyckte att hon kändes jättefin i träningen. Fort går det inte än, men hon travar ju så fantastiskt, menade han.
Positivt var att se hur stor respekt hon hade för elstaketet. Per ska nog ha en del ström som går igenom där, för när vi lämnade av henne gick hon (naturligtvis) på det direkt och for rätt upp i luften och åt alla möjliga håll samtidigt. Annat var det förra sommaren då hon smet under öppningen när jag skulle hem med Jänta...

Nu när de nya analysmetoderna börjat användas när det gäller blodprov (nu pratar vi alltså doping) kommer det fram högar med dopade hästar och bland annat Lome Kongen fick ju startförbud ett tag. Alla fall jag sett hittills har berott på för tidig start efter kortisonbehandling.
Förhoppningsvis tar förbunden, analytikerna och veterinärerna ett snack ihop så att de aktiva inte behöver oroa sig 2 månader efter varje behandling...

Jobbar gör jag för fullt, som vanligt. Igår hade jag en ovanligt hektisk dag med jobb på både tidningstjänst och post, och så skulle jag dessutom frakta Judith upp och ner från stallet under dagen. Hon hade nämligen Operation Dagsverke och städade stallet tillsammans med Maja. Det blev i alla fall en hel del körande under dagen + att jag körde Judith och hennes kompisar till Bastuträsk. De åker på klassresa. Till Göteborg. Vilket chockbesked.

Hovis var också i stallet igår och var helt klart på uppfinnarhumör. Birk hade han inga skor till, så då tog han ett par gamla KW 0:or av mig och kapade de! Helcoolt, och bra blev det också!
Boel skulle han egentligen försöka få tvärtåat på, men där gjorde han också en egen version med riktade framtår uppåt, lite som ett par skidor, fast minimalt förstås. Jag är nog lite mer skeptisk till det, men hon lär ju inte gå särskilt länge med de ändå, så...

Nästa vecka ska vi få 20 plusgrader och jag taggar för fullt. Jag ska nämligen vara ledig från Posten då. Och efter tjejernas städning av stallet är jag väldigt sugen på att högtryckstvätta och att ge mig på stallfönstrena. Det blev så väldigt fräscht när de putsade upp fönstren i porten och man faktiskt såg ut genom dem...

Idag blir det också städning, men inomhus. Det är stora sadelkammaren, skåp och täcken som ska gås igenom. Kanske börjar jag putsa upp den där selen också...
Och fastän jag vet hur mycket det är som måste rensas ut och hur mycket som jag INTE behöver kan jag inte låta bli att titta på hästsaker. En ny travsele, en dressyrsadel (T6:an!!!), nya träns, benskydd, benlindor, täcken... Varav allt redan finns i mitt skåp. Förutom dressyrsadeln förstås.
Nää, inga nya saker. Inte förrän jag besökt Skåne iaf.

Nu börjar det prilla i kroppen och jag funderar på att fara upp tidigare till stallet ändå... Fastän jag ska vara där hela kvällen. Nåja, mat först, sedan får jag ta de viktiga besluten.

1 kommentar:

B.L sa...

Hoppas hon tar sig med Nordgubben, 08:a fick han 6 ston och ingen blev dräktig.