onsdag 19 maj 2010

Jag missade V75 på Dannero, men inte Elitloppet!

De duktiga Farm-hingstarna gjorde bra ifrån sig även den här helgen.
Baron startade fredag kväll på Dannero och travade nytt rekord, 27,4, vilket räckte till en tredjeplats bakom Nordsjö Douglas och Gran Odin. Någon pratade om näst snabbaste tiden för en 4-åring i år? (Tvåan Gran Odin kom in på samma tid, så det kan ju stämma)

På V75 startade Furir i Guldtäcket och för de som är intresserad har det nog varit svårt att missa hur det loppet gick. B.W.Gulliver vann från första volten på tiden 28,0. Inte lätt att ta in 100 meter på en häst som travar så fort... Men Furiren gjorde sitt bästa, sänkte sitt rekord med 1½ sekund (!) och kom in som 6:e häst, med klart bästa farten över upploppet. Nya rekordet står alltså som 24,7, och det är sannerligen inte många hästar i den klassen som sänker rekordet så mycket! Imponerande!!!

På hemmaplan känns Boel som en halv miljon och Major blir allt finare att vara ute och promenera med. Senast i söndags fick han ha på sig selen, och det gick (som vanligt med Jäntas avkommor) smärtfritt. Han blev nästan ännu mer skärpt, faktiskt.

Jag fick ledigt från Tidningstjänst och Posten nästa vecka och drar därmed ner till Skåne för att hälsa på mamma och lillasyster. Det blir inte många dagar, bara från onsdag till söndag morgon, men det är i alla fall nånting! Det ska bli kul att träffa de igen, och så ska jag passa på att shoppa loss på både vanliga affärer och hästbutikerna i trakten.
På söndagen åker jag in till Stockholm och tar sedan bussen ut till Solvalla för att se Elitloppet. Tyvärr missar jag kvalen, men finalen ska jag i alla fall se. Och Elitkampen naturligtvis! Det blir första gången jag får se grädden av kallblodstravarna live, och jag hoppas att det blir bra sport.

Det har blivit riktigt trevligt att cykla tidningarna på morgonen. Solen är uppe och hela Malå sover (nåja, nästan) och som sagt, det är rätt trevligt att snurra runt på en cykel då. Bli lite uppvärmd inför dagen och sedan komma hem och äta frukost i solljus. På Posten är det lite äckligare, då måste man sätta sig i en stekhet bil och springa i trappor hela dagarna medan folk är vakna och kan hånle åt ens svettiga ansikte.

Sommarvädret har tagit över, och man kan faktiskt gå ut utan jacka numera. Härligt!
Tyvärr så kommer även sommarens nackdelar; regn och myggor. De där stora, äckliga mamma-myggorna som man ska slå ihjäl så många som möjligt av, så att de inte ynglar av sig lika mycket. Kom ihåg det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att läsa att du ser fram emot att träffa oss! Vi längtar jättemycket, och då menar jag Hanne också...