torsdag 25 februari 2010

Håll ut, det är snart mars!

Var det någon som noterade att det var -35 igår morse? Säkerligen.
Var det någon som tänkte på det stackars tidningsbudet som cyklade tidningar från halv 5 till halv 8? Knappast!

Fast nu ska vi lägga alla kort på borden innan vi anklagar någon. Ärligt talat så hade jag det inte alls så dåligt. Första halvtimmen ute, innan jag riktigt fått upp värmen, var naturligtvis lite obehaglig, men när jag väl börjat cykla höll jag värmen bra och då kändes det som -20, på sin höjd. Tyvärr är cykeln mindre okänslig och den frös naturligtvis ihop, så jag fick promenera den sista timmen. Det var mindre charmigt.
När jag hade 40 minuter kvar av turen träffade jag på mr. Lindblom, en herre som nästan varje morgon kommer ut och möter mig för att få sin tidning. När jag, inte helt olik en pingvin, kom vaggande med Norran passade vi på att prata en stund (om vädret naturligtvis) och innan jag knallade vidare så förklarade jag varför jag var sen och då erkände han att han trott att de inte skulle få tidningen den morgonen.
Tänka sig vad lite uppskattning kan göra! Genast kändes promenaden jag hade framför mig inte alls lika jobbig och när så solen gick upp kunde jag gotta mig riktigt ordentligt.

Idag är det inte lika plågsamt kallt och enligt min tidsplan, som temperaturen naturligtvis ska följa på pricka, ska det ligga runt -15 vid lunch, lagom till mitt stallande. Jag har en stor utmaning idag i form av en Snurra, som ju gått väldigt lugnt sen förra veckan. Utmaningen är att bränna ur energi, men på ett lugnt och långsamt sätt. Hur nu det ska gå...

Boel går bara och glassar i hagen och grimskaftpromeneras fram tills dess att hon ska kollas. Jag pratade med veterinären idag och han skulle höra av sig på måndag förmiddag, då skulle vi boka en tid någon gång under veckan. Det är förstås tråkigt att man måste dra in häst för koll, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det ska bli lite kul att dra transport igen. För att värma upp funderar jag på att dra in Snurran till ridklubben i helgen för lite hoppträning, men det är öppet för ändringar.
(Tillägg: Äsch då, kom just ihåg att det är hopphelg för Ingela Magnusson på ridklubben i helgen. Då lär det knappast finnas tid och plats för andra privata som vill träna just privat)

Det här med veterinär är lite bekymmersamt just nu. ATG-kliniken i Skellefteå har, vad jag vet, lagts ned. I tidningen stod det att en privatveterinär skulle ta över, men sedan nedläggningen har det inte meddelats något mer via papper. Det skulle vara högst otroligt att ingen tar över, särskilt med tanke på den efterfrågan som finns (eller? Tydligen fanns det inte nog mycket för att den tidigare skulle gå runt). Obekvämt skulle det också vara om ingen ny tog över, för då blir väl närmaste klinik i Umeå, och dit kör man ju verkligen inte i onödan.
Turligt nog så finns i Skellefteå en privatverkande veterinär som vi använt oss tidigare av, och det blir alltså han som får kolla upp halta Lottan.

Appropå Skellefteå... Travet har sin årspremiär nu på tisdag, och omslaget pryds av Stall Farms Farmfurir och Farmbaron. KUL!!!
Här finns en länk där ni hittar programmet på nätet.
Det är lunchtrav, så det finns inte alltför mycket att läsa om i programmet, om man nu inte gillar att läsa startlistor förstås. Är man uppmärksam ser man att Royal har 30% rea på vinterjackor och vintertäcken...

I helgen finns det två alternativa sätt att spendera kvällen på. Det ena är Adak, där Manda har partaj hemma hos sig, och det andra är Arvidsjaur, där (nu citerar jag en kompis) "minkarna från Moore" skulle showa (är det strippor måntro? :S). Susanne föreslog att vi skulle slå två flugor i en smäll, förfesta hos Manda och sedan, antar jag, köra helvetesvägen till Arvidsjaur för att toppa kvällen med något.
Ja, att välja har aldrig varit lätt. Man väljer bort något gott för något annat gott, eller tvärtom, något ont för något annat ont. Sånt vet man aldrig innan man upplevt kvällen.

Det lär i vilket fall som helst bli en blöt kväll, men det gör ingenting, för jobbschemat ser lugnt ut till veckan. På posten ska jag bara vara måndag och fredag. Därefter ser jag att det tar fart igen med en hel vecka följd av en 4-dagars och två 3-dagarsveckor. I slutändan blir det alldeles tillräckligt och jag kan se fram emot en lön även i april, så även från Tidningstjänst.
Detta besked firar jag med att beställa från Börjes, Bokus samt LaRedoute (nåja, inte egentligen. Beställde ju efter jul och först nu får jag den sista av de tre varorna jag beställde).

Eftersom att mina framtidsdrömmar nu svävar över till Norge och en veterinärutbildning där har jag givetvis råkat trilla in på en del norska hingstsidor, vilket i sin tur har fått igång min avelsanda igen. Det är mycket troligt att jag återkommer med luftanden om hingstar och avel... När jag sansat mig nog för att kunna välja ut det viktigaste!

2 kommentarer:

Isabelle sa...

Hej tove! Det blir nog inge ajaur eftersom jag 1. har urinvägsinfektion och 2. ska jobba söndag så vida jag inte ligger i urinvägsinfektionsplågor.

men helgen efter de då jäääävlar!

Nina sa...

Kul med bröderna bus!!!!