söndag 21 februari 2010

Full frontal-attack på svenska folkets öron och själar.

Sådärja! Nu var jag klar med att ramma plogkanter för idag!
Obegripligt att det snöar när det är så kallt som det är... Och att plogbilarna fortfarande skottar så underligt som de gör. Man tycker ju att min välbesökta blogg (mhm?!) borde ha sänt ut ett tydligt budskap om hur jag vill ha det skottat på morgonen när jag och gula faran ska ut på vårat uppdrag. Men icke.

Att det är kallt har nog alla kunnat konstatera. Och att kylan hållit i sig så länge är ju smått underligt, men vi ska försöka se det positiva i dagens läge. Det blir bara ljusare och ljusare och nu kan man komma hem från jobbet och fortfarande känna ett visst hopp om att dagen inte är slut. Även när jag cyklar tidningen märks det. Jag behöver inte längre ligga med ansiktet i "cykelkorgen" för att bedöma vilken tidning som är vilken och när jag kommer hem igen har jag en väldigt ljus och lång dag framför mig.
Fortsatt så är det ju faktiskt snart mars, och alla som har en kalender vet att mars är en vårmånad. Hitta en kalender där det finns vinterbilder under rubriken mars och jag ska ge er ett pris av något slag! Nej, nej, då har man tagit kort på knoppar och fåglar och annat vårigt (fast inte slasket och allt det andra obehagliga naturligtvis), så jag inbillar mig att jag bara behöver frysa ungefär en vecka till.

V75 i lördags vanns förstås av favoriten Åsajerven, som såg väldans fin ut. Tvåa kom Kasper Mollyn, vars moderslinje jag pratat mig varm (på ett gott sätt) tidigare i bloggen. Prestationen i lördags gjorde nog ingen besviken och nog ser det ut att finnas mer i 7-åringen. Han står i år hos Jan-Olov Persson som ska ha all heder åt att han tar in fina outcross-hingstar (Alm Viktor förra året).
Jag kan för övrigt meddela er om att Bork Odin är fullbokad i år och sist jag kollade på hans Facebook-sida (där ägaren regelbundet är inne!) så är det 4 platser kvar 2011, och några har till och med bokat för 2012. Han är populär, med andra ord.
Facebook-sidan är för övrigt riktigt kul, där har de bland annat lagt upp bilder på honom från vardagen. Och en del från tävling naturligtvis. Moe Odin-sonen är lika grann var han än befinner sig!

För att spinna vidare på hästbiten åker jag och Boel in till Skellefteå på onsdag kväll. Förmodligen. Den lilla svarta ska kollas och behandlas och jag håller tummarna för att det inte ska vara alltför illa ställt i kotor och knän. Boel är dock pigg och glad så alltför mycket lider hon nog inte. Att hon sedan fått gå några timmar i de andra stonas hage, där det finns en stor, fin rundbal har knappast gjort hennes vardag sämre...
Jag har låtit kugghjulen arbeta och analyserat träningen i vinter och misstänker att det är snabbjobben på för trubbiga brodd som kan vara boven i situationen. Säkert vet man förstås aldrig eftersom att våra djur så envist vägrar att tala vårat språk, men gissa kan man alltid göra. Så det ska hållas i minnet framöver; fäste, fäste, fäste! (Ja, det blir nog kanske greppskor i sommar, åtminstone falsade bak)

Furir och Baron är också lätt behandlade och när vi är inne i ett sådant stim blir jag naturligtvis misstänksam mot Snurran också. Hon om någon har ju verkligen fått gå med dåligt grepp! Senaste exemplet på det såg jag igår när hon fick springa lite i paddocken. Det slirade mest... Tur att bergavägen är lite bättre än så, men det är i sådana fall den enda vägen hon kan gå riktigt säkert på. Skulle jag kanske ha låtit sko upp henne ändå?

Någon som missat Melodifestivalen? Jag önskat att jag gjort det...
Men nej, jag har varit duktig och sett den med mina kompisar (aldrig själv! Det skulle jag aldrig utsätta mig för) och jag måste få skrika från hustaken: USCH! Usch, usch, usch!!! Och det var med skräck i ögonen jag kastade mig bak i TV-soffan när jag såg hur svenska folket röstade i lördags. 91-Taylor Swift-tjejerna före rocktjejerna?! Flöjt och dragspel före riktiga gitarrer? Världen är verkligen på väg utför.
Och jag inser just att jag inte kommer ihåg en enda låt som spelats på allas vårat mello. Ingenting alls har fastnat. Det säger väl allt.

(Noterade just att blondinerna riskerar bli diskade pga. låtstöld. Deras flöjtande var tydligen för likt Sareks låt)

Jag tittar för fullt på lägenheter i Umeå just nu. Innan jag ens valt och bestämt mig för något program där, visst blev det rätt ordning då? Nåja, kan i alla fall konstatera att det blir långt till både travbana och ridklubb... *suck* OM, OM, OM det nu skulle bli dit jag åker. Ingenting är ju säkert.

Nu ska jag knalla in i huset, kanske duscha och umgås lite med Hanne, som är uppe på besök en vecka. Hon växer som ett träd (ett väldigt snabbt träd) och pratar lite konstigt, men så länge hon inte växer om mig är läget lugnt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, hur många mm är det kvar, Tove lilla? Jag är ju van att titta upp mot både döttrar och son./Mms