fredag 19 februari 2010

Hurra för sudoku, V75 och hästar när februarivädret håller i sig.

När jag tillbaka på nätet, uppdaterad, aktuell, online. Och då måste det naturligtvis bloggas lite grann.

Min vecka har inte alls varit så pjåkig, trots att jag fått jobba "dubbelt", dvs. både på Tidningstjänst och Posten alla dagar. Det har varit kallt, men mest för att det blåst, inte för att temperaturen legat lågt. Så alltså har jag lidit mer än postcykeln, den har rullat på som tåget och det är bara mina kinder och tår som fryst ihop och inte fyllt sina funktioner. På Posten har det varit slappt (?!), och den enda dagen jag haft lite mer att göra var torsdag, då det kom mängder av kataloger och reklam.

Själv fick jag hem både Stall- och Hästmagazinet (hade jag helt glömt att jag skulle få), och i båda tidningarna hittade jag faktiskt intressant läsning (om än i små mängder). Jag blev även lite uppdaterad och fick veta att alla dressyrande skimmelälskare sörjer då stjärnstoet Matiné fått vandra vidare pga. ett benbrott i hagen. Jag tror jag nämnt henne tidigare, i samband med den minst lika överrörlige Moorlands Totilas (som nu finns tillgänglig på skick för 55-60 000!) och hur viktigt det var att träna dessa talanger försiktigt för att de inte skulle gå sönder.

Tidningar har för övrigt blivit en nödvändighet i min vardag. Jag har blivit besatt av Sudoku och det klottras i både Norran och VF varje morgon och fortsätts sedan på kvällarna om jag inte lyckas på förmiddagen. Fantastisk morgongympa för hjärncellerna!
Och jag intalar mig själv att när jag dör och man öppnar upp mig för obduktion eller forskning kommer de hitta en hjärna som de senaste åren sprakat mer av synapser än vad den gjorde det första levnadsåret. Det är egentligen en omöjlighet, men man måste ju få tro att man är unik på något vis.

Idag är det lördag, och lördagar innebär vanligtvis städning, hästeri och V75. Idag är det särskilt V75 som lockar, eftersom att hästeriet begränsas kraftigt av den otrevliga temperaturen och ingen har väl någonsin kunnat påstå att städning har någon magnetisk verkan (nej, det skulle vara den repellerande kraften i sådana fall). V75 tar plats på Bergsåker idag och i kallblodsloppet ska vi få se Åsajerven! Tjoooho! Synd att man inte kunde vara på plats. Han tampas mot Lundås Emelie och Stamping och en hel drös till, men tipsarna tror naturligtvis helt och hållet på norrmannen och våra två svenska hopp.

Appropå norrmän, har jag presenterat Jäntas kavaljer i år? Det är Bork Odin, 4-åringen som har 21,4 i rekord och som fick 4 priser på Travgalan i Norge (bl.a. Årets Häst). Här finns skönheten att beskåda, och man kan ju hoppas att Jänta kanske kan tänka sig lämna en med lite vita tecken nu...
Snurran måste åka hela vägen till Östersund, och hon får inte ens träffa killen i fråga, men så har det ju varit tidigare också. Vad som inte varit tidigare är att hon ska stå 40 mil bort och att det inte blir lika lätt att hälsa på henne. Så vad göra om hon åter igen tjuras med att inte bli dräktig direkt? Ja, då får man bita ihop och försöka stå ut.
Här är för övrigt en bild på stoet med den fina färgen, som gillar livet skarpt just nu (öronen på bilden till trots).

Boel ska få komma ut och jogga, annars kommer hon att hoppa ur skinnet nästa vecka. Eller svälla upp och bli fet som en tunna... Men hellre det än en svårfödd häst.

Nu ska jag knata ner till Ica eller Konsum och köpa en ordentlig frukost. Mackor duger inte längre, utan nu ska det vara fil och flingor och gärna frukt till det. Efter det måste jag väl ta itu med städningen... Och sen väntar självplågning uppe i Ytterberg där det är tänkt att jag ska rida Jänta och köra Boel och Älva. Vi får se om det blir så, man vill ju inte frysa av sig någon kroppsdel på köpet. Å andra sidan skulle det visst bli ännu kallare imorgon...
Tur att det snart är den första officiella vårmånaden!

1 kommentar:

Nina sa...

Åh, han var ju jätteläcker! Hm, kanske skulle passa Faxa oxo, det blir linjeavel på elding i 3:e led, men det ska ju vara ok, tydligen. Svårt att hitta riktigt fina hingstar utanför hennes linjer. Kunde tyvärr inte testpara på Blodsbanken, som besvärade sig med att hänga sig varje gång jag la in Bork Odins namn :( Sen kanske det blir aktuellt att fundera över Kallina oxo. Där finns det mängder med fina linjer att pröva. Du som är insatt kan gärna tipsa mig om en el. flera hästar *please*